UnivIS
Informationssystem der Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg © Config eG 
FAU Logo
  Sammlung/Stundenplan    Modulbelegung Home  |  Rechtliches  |  Kontakt  |  Hilfe    
Suche:      Semester:   
 Lehr-
veranstaltungen
   Personen/
Einrichtungen
   Räume   Forschungs-
bericht
   Publi-
kationen
   Internat.
Kontakte
   Examens-
arbeiten
   Telefon &
E-Mail
 
 
 Darstellung
 
kompakt

kurz

Druckansicht

 
 
Stundenplan

 
 
 Extras
 
alle markieren

alle Markierungen löschen

Ausgabe als XML

 
 
 Außerdem im UnivIS
 
Vorlesungs- und Modulverzeichnis nach Studiengängen

Vorlesungsverzeichnis

 
 
Veranstaltungskalender

Stellenangebote

Möbel-/Rechnerbörse

 
 
Einrichtungen >> Philosophische Fakultät und Fachbereich Theologie (Phil) >> Department Anglistik/Amerikanistik und Romanistik >> Institut für Anglistik und Amerikanistik >>

Lehrstuhl für Anglistik, insbesondere Literatur- und Kulturwissenschaft

 

Aufbauseminar Culture

Dozent/in:
Christian Krug
Angaben:
Aufbauseminar
Termine:
Do, 10:15 - 11:45, C 303
Voraussetzungen / Organisatorisches:
AS Culture belongs to "Basismodul IV" Culture in BA English and American Studies (new). While there are no admission requirements, it is strongly recommended to have attended and completed GS Culture.
Inhalt:
AS Culture extends the knowledge and skills acquired in GS Culture and is structured along the lines of cultural theory, cultural history and cultural analysis. The course also comprises case studies of texts in various media to illustrate respective approaches. It will deal with the following topics: Power and Ideology, Empire, and Interculturality. The course primarily focuses on Great Britain and, to some extent, the USA.

 

Aufbauseminar Literature

Dozent/in:
Christian Krug
Angaben:
Aufbauseminar, 2 SWS
Termine:
Di, 18:00 - 19:30, KH 0.023
Voraussetzungen / Organisatorisches:
Das AS Literature gehört in folgenden Studiengängen jeweils zu folgenden Modulen: BA English and American Studies (neu): Basismodul III Literature (Keine Zulassungsvoraussetzung; empfohlen nach dem Besuch des GS) Lehramt Englisch an Gymnasien (neu): Basismodul III Literature (Keine Zulassungsvoraussetzung; empfohlen nach dem Besuch des GS)
Inhalt:
Das Aufbauseminar ergänzt und vertieft das im Grundseminar erworbene Wissen. Anhand exemplarischer Analysen von Texten werden verschiedene Ansätze und Methoden eingeführt und in Hinblick auf ihre Möglichkeiten und Grenzen kritisch diskutiert. Die Unterrichtssprache ist in der Regel Englisch.
Empfohlene Literatur:
Zwingende Voraussetzung für den Kurs ist folgende Ausgabe: Joseph Conrad, Heart of Darkness, ed. Ross C Murfin (Case Studies in Contemporary Criticism, Third Edition) (Bedford, 2010) ISBN-10: 0-312-45753-7; ISBN-13: 978-0-312-45753-2 oder (Palgrave Macmillan, 2011) ISBN-10: 0230333451; ISBN-13: 978-0230333451. Exakt diese Ausgabe ist für die Teilnahme am Seminar zwingend erforderlich. Die Textkenntnis wird überprüft!

 

Aufbauseminar Culture

Dozent/in:
Christian Krug
Angaben:
Aufbauseminar, 2 SWS
Termine:
Di, 16:15 - 17:45, KH 0.023
Voraussetzungen / Organisatorisches:
AS Culture belongs to "Basismodul IV" Culture in BA English and American Studies (new). While there are no admission requirements, it is strongly recommended to have attended and completed GS Culture.
Inhalt:
AS Culture extends the knowledge and skills acquired in GS Culture and is structured along the lines of cultural theory, cultural history and cultural analysis. The course also comprises case studies of texts in various media to illustrate respective approaches. It will deal with the following topics: Power and Ideology, Empire, and Interculturality. The course primarily focuses on Great Britain and, to some extent, the USA.

 

Aufbauseminar Culture

Dozent/in:
Lukas Lammers
Angaben:
Aufbauseminar
Termine:
Di, 14:15 - 15:45, KH 1.014
Voraussetzungen / Organisatorisches:
AS Culture belongs to "Basismodul IV" Culture in BA English and American Studies (new). While there are no admission requirements, it is strongly recommended to have attended and completed GS Culture.
Inhalt:
AS Culture extends the knowledge and skills acquired in GS Culture and is structured along the lines of cultural theory, cultural history and cultural analysis. The course also comprises case studies of texts in various media to illustrate respective approaches. It will deal with the following topics: Power and Ideology, Empire, and Interculturality. The course primarily focuses on Great Britain.

 

Aufbauseminar Literature

Dozent/in:
Silvia Gerlsbeck
Angaben:
Aufbauseminar, 2 SWS
Termine:
Di, 12:15 - 13:45, C 301
Voraussetzungen / Organisatorisches:
Das AS Literature gehört in folgenden Studiengängen jeweils zu folgenden Modulen: BA English and American Studies (neu): Basismodul III Literature (Keine Zulassungsvoraussetzung; empfohlen nach dem Besuch des GS) Lehramt Englisch an Gymnasien (neu): Basismodul III Literature (Keine Zulassungsvoraussetzung; empfohlen nach dem Besuch des GS)
Inhalt:
Das Aufbauseminar ergänzt und vertieft das im Grundseminar erworbene Wissen. Anhand exemplarischer Analysen von Texten werden verschiedene Ansätze und Methoden eingeführt und in Hinblick auf ihre Möglichkeiten und Grenzen kritisch diskutiert. Die Unterrichtssprache ist in der Regel Englisch.
Empfohlene Literatur:
Empfohlene Literatur Bitte besorgen Sie sich Joseph Conrad, Heart of Darkness, Eds. Owen Knowles and Robert Hampson. London: Penguin Classics, 2007. ISBN-10: 0141441674, ISBN-13: 978-0141441672. Die Textkenntnis wird in der ersten Sitzung überprüft. Zusätzliche Primär- und Sekundärliteratur wird zu Semesterbeginn online zur Verfügung gestellt.

 

Einführung in das wissenschafltiche Arbeiten

Dozent/in:
Ulrike Dencovski
Angaben:
Übungsseminar, 2 SWS
Termine:
jede 2. Woche Mi, 10:15 - 11:45, C 601
Inhalt:
Bei dieser Lehrveranstaltung handelt es sich um ein Ergänzungsangebot zu dem Hauptseminar "Sex and Gender in Victorian Literature and Culture" sowie zum Examensseminar "Erzählliteratur 19. Jahrhundert" (Prof. Feldmann). In der Übung wird das Erstellen von Thesenpapieren und Seminararbeiten besprochen.

 

Erzählliteratur 19. Jahrhundert

Dozent/in:
Doris Feldmann
Angaben:
Examensseminar, 2 SWS
Termine:
Do, 12:15 - 13:45, C 601
Voraussetzungen / Organisatorisches:
Lehramt Englisch an Gymnasien (neu): Hauptmodul L-GYM Literature, mündl. Präsentation mitThesenpapier (20 %) (Zulassung: Zwischenmodul L-Gym Literature)
Inhalt:
In dieser Lehrveranstaltung werden wir ausgewählte Einzelkapitel aus kanonischen Erzähltexten des 19. Jahrhunderts analysieren und in entsprechende literatur- und kulturgeschichtlicher Kontexte einordnen. Eine Übersicht über den Verlauf des Kurses und Hinweise auf Textausschnitte sowie auf bibliographische Hilfsmittel zum Selbststudium werden auf StudOn zur Verfügung gestellt werden. Der Kurs ist Teil des HauptmodulsL-GYM Literature; falls genügend Kapazitäten vorhanden sind, ist er auch offen für diejenigen, die das o. g. Thema für eine entsprechende Klausur im Staatsexamen oder als Schwerpunkt für eine andere Abschlussprüfung vorbereiten wollen.

 

Examensthemen

Dozent/in:
Doris Feldmann
Angaben:
Oberseminar, 2 SWS
Termine:
jede 2. Woche Mo, 16:30 - 18:00, C 603
Inhalt:
Das Seminar richtet sich primär an Studierende, die sich bei mir für eine Abschlussprüfung angemeldet haben oder dies beabsichtigen. Anglistische Prüfungsthemen aus den Bereichen der Literatur- und der Kulturwissenschaft sollen in diesem Kurs systematisch vorbereitet werden, das heißt, es können auch Zulassungs- oder BA-/MA-Arbeiten exemplarisch vorgestellt und diskutiert werden.

 

Forschungsseminar für (Post-)DoktorandInnen

Dozent/in:
Doris Feldmann
Angaben:
Seminar, 2 SWS
Termine:
jede 2. Woche Mo, 16:30 - 18:00, C 603
Voraussetzungen / Organisatorisches:
keine Anmeldung erforderlich

 

Grundseminar Culture

Dozent/in:
Maja Jäckle
Angaben:
Grundseminar, 2 SWS
Termine:
Di, 14:15 - 15:45, C 601
Voraussetzungen / Organisatorisches:
Das GS Culture mit Projektgruppen gehört in folgenden Studiengängen jeweils zu folgenden Modulen: BA English and American Studies (neu): Basismodul IV Culture. (Keine Zulassungsvoraussetzung) Lehramt Englisch an Gymnasien (neu): Basismodul IV Culture. (Keine Zulassungsvoraussetzung)
Inhalt:
GS Culture provides a first insight into the field of contemporary cultural studies, putting special emphasis on possible definitions of culture and on the different approaches and methods of cultural analysis. Apart from discussing central aspects of cultural meaning construction such as identity and ideology, race and class, the course also introduces students to media studies, constructions of otherness, the role of myths in the production of social meaning, and gender studies.

 

Grundseminar Culture

Dozent/in:
Christian Krug
Angaben:
Grundseminar, 2 SWS
Termine:
Mi, 14:15 - 15:45, C 601
Voraussetzungen / Organisatorisches:
Das GS Culture mit Projektgruppen gehört in folgenden Studiengängen jeweils zu folgenden Modulen:
BA English and American Studies (neu): Basismodul IV Culture. (Keine Zulassungsvoraussetzung) Lehramt Englisch an Gymnasien (neu): Basismodul IV Culture. (Keine Zulassungsvoraussetzung)
Inhalt:
GS Culture provides a first insight into the field of contemporary cultural studies, putting special emphasis on possible definitions of culture and on the different approaches and methods of cultural analysis. Apart from discussing central aspects of cultural meaning construction such as identity and ideology, race and class, the course also introduces students to media studies, constructions of otherness, the role of myths in the production of social meaning, and gender studies.
Requirements and Assignments: preparation and attendance; project presentation and written exam (90 minutes).

 

ISG zum HS Popular Adventures at the Turn of the Century (Krug)

Dozent/in:
Lukas Lammers
Angaben:
Übungsseminar
Termine:
Zeit/Ort n.V.
Inhalt:
This study group accompanies the seminar HS Popular Adventures at the Turn of the Century (Krug). We will meet on Tuesdays – the exact times and dates will be discussed in our first meeting (WEEK02).

 

ISG zum HS Sex and Gender in Victorian Literature and Culture und Ringvorlesung (Prof. Feldmann)

Dozentinnen/Dozenten:
Silvia Gerlsbeck, Ulrike Dencovski
Angaben:
Übungsseminar, 1 SWS
Termine:
jede 2. Woche Di, 18:00 - 19:30, C 603
Inhalt:
The Independent Study Group, which accompanies the Hauptseminar “Sex and Gender in Victorian Literature and Culture”, aims at an in-depth and multiperspectival exploration of the topics therein discussed. To this end, an interdisciplinary lecture series (Ringvorlesung) comprising 3-5 sessions and featuring guest lecturers from the fields of literary studies, cultural studies (popular culture and masculinity studies), pedagogy and psychology will offer critical perspectives on current issues in the area of gender studies and account for new developments in this discipline. Participants in the study group will be given the unique opportunity to actively take part in the newly founded Interdisziplinäres Zentrum Gender – Differenz – Diversität, question experts on the field of gender studies and profit from academic exchange and insights into latest research. 2-3 additional preparatory sessions will furthermore focus on discussions of central topics regarding the upcoming lectures and on questions arising within the scope of the seminar.

 

Kombiseminar Thematisches Kombimodul: Historicity

Dozentinnen/Dozenten:
Christian Krug, Michael Klotz
Angaben:
Kombiseminar, 2 SWS
Termine:
Di, 12:15 - 13:45, C 603
Mi, 18:00 - 19:30, C 301
Voraussetzungen / Organisatorisches:
Das Thematische Kombinationsmodul (fachwissenschaftliche Anteile) gehört in folgenden Studiengängen jeweils zu folgenden Modulen:
BA English and American Studies (neu): Zwischenmodul I: Thematisches Kombinationsmodul. (Zulassungsvoraussetzung: bestandene GOP)
Inhalt:
The course will focus on the language as well as the literature and culture of Renaissance England.
Focusing on the state of the English language in Shakespeare's day, the linguistic part of the course will explore the development of the English language from its beginnings in the early Middle Ages to the present day. How did English sound around the year 1600, how did it differ grammatically and lexically from present day English? The emergence of standard English will be a recurrent theme throughout the course.
The literary and cultural part will focus on Shakespearean plays and poems, including their production and consumption.

 

Popular Adventures at the Turn of the Century

Dozent/in:
Christian Krug
Angaben:
Hauptseminar, 2 SWS
Termine:
Do, 16:15 - 17:45, C 301
Voraussetzungen / Organisatorisches:
BA English and American Studies: Hauptmodul A (301) Literature bzw. Culture (Zulassungsvoraussetzung: Zwischenmodul II) – HA- Lehramt Englisch an Gymnasien (neu): Hauptmodul L-GYM Literature. (Zulassungsvoraussetzung: Zwischenmodul Literature) – HA (80%) - MA English Studies: Core Module Literature – Portfolioprüfung: HA und Thesenpapier (40511) bzw. Teilbereichsmodul Literature – HA (40501) und Thesenpapier (40502); Master Module II Literature – Portfolioprüfung: Hausarbeit und Thesenpapier (83601) bzw. Schwerpunktmodul II Literature – HA (40801) und Thesenpapier (40802) - MA English Studies: Core Module Culture – Portfolioprüfung: Hausarbeit und Thesenpapier (40311) bzw. Teilbereichsmodul Culture – HA (40301) und Thesenpapier (40302); Master Module II Culture – Portfolioprüfung: Hausarbeit und Thesenpapier (83501) bzw. Schwerpunktmodul II Culture HA (40801) und Thesenpapier (40802)
Inhalt:
This seminar explores two popular kinds of fiction of the fin de siècle, the (masculinist) colonial adventure romance and New Woman prose fiction. One conventionally pits a culturally dominant male protagonist against the powerful vestiges of an earlier human history, and the other a professional woman against equally powerful, restrictive social conventions and ideological beliefs – often the very same that sustain the cultural dominance of the male hero of adventure romances. Despite such differences, however, both kinds of fiction are intricately connected. As popular ‘sub-genres’, they developed in relation to each other (they revolve around each other as ‘twin stars’ do, according to L. M. Richardson). They also share many common features: New Woman fiction adopts themes, tropes and modes of story telling from colonial adventure romance, and the latter adopts domestic discourses to represent imperial practices. In this seminar, we will study how both, adventure romance and the New Woman fiction, represent and negotiate similar late-Victorian cultural debates about gender, empire, (d)evolution and much more – and how they differ and diverge in their politics.The seminar will be accompanied by an interdisciplinary lecture series on current issues in gender studies (participation is optional) organized by the recently established FAU Center for Studies in Gender, Difference and Diversity.It is essential that all students read and reflect upon the texts before each class. All participants are expected to enroll for a short oral presentation. A course syllabus, a bibliography and additional material will be made available online at the beginning of the semester.
Empfohlene Literatur:
Henry Rider Haggard, King Solomon’s Mines (1885)Henry Rider Haggard, She: A History of Adventure (1887)Rudyard Kipling, “The Man Who Would Be King” (1888) George Egerton, “A Cross Line”, Keynotes (1893) Florence Marryat, The Blood of the Vampire (1897), ed. by Greta Depledge (Brighton, 2010) [ISBN: 978-1-906469-16-0]Isabel Meredith [i.e. Olivia and Helen Rossetti], A Girl Among the Anarchists (1903)B.A. students need to sign up for a mandatory Independent Study Group (ISG) taught by Lukas Lammers______

 

Representing Victorian London

Dozent/in:
Maja Jäckle
Angaben:
Proseminar, 2 SWS
Termine:
Mo, 14:15 - 15:45, KH 0.023
Inhalt:
This seminar looks at bright and dark sides of Victorian London: London grew tremendously in the nineteenth century; so did the chasm between the haves and the have-nots. While the Great Exhibition - a sign of industrial progress and wealth - was held in nineteenth-century London, poverty, slums and dirt were also common phenomena. We will deal with literary and seemingly non-literary texts as well as with visual material to examine how the city in all its diversity is represented or imagined in discourses of class, gender and race. In doing so, we will approach the texts by means of basic analytical strategies which are prevalent in literary and cultural studies and which can also be applied to other fields of study.
Empfohlene Literatur:
Students wishing to participate in this seminar are expected to acquire a copy of A Christmas Carol and Other Christmas Books and read Charles Dickens’s “A Christmas Carol” before the beginning of the semester. Visual material for the Great Exhibition and Smithfield Market and extracts from Henry Mayhew’s London Labour and the London Poor as well as from Dickens's novels Oliver Twist, Bleak House and Great Expectations will be available via StudOn.

 

Sex and Gender in Victorian Literature and Culture

Dozent/in:
Doris Feldmann
Angaben:
Hauptseminar, 2 SWS, Gender und Diversity
Termine:
Do, 10:15 - 11:45, C 601
Voraussetzungen / Organisatorisches:
BA English and American Studies: Hauptmodul A(301) Literature/Culture (Zulassungsvoraussetzung: Zwischenmodul II) – HA
Lehramt Englisch an Gymnasien (neu): HauptmodulL-GYM Literature. (Zulassungsvoraussetzung: Zwischenmodul Literature) – HA (80%)
MA English Studies: Core Module Literature –Portfolioprüfung: HA und Thesenpapier (40511) bzw. Teilbereichsmodul Literature– HA (40501) und Thesenpapier (40502); Master Module II Literature –Portfolioprüfung: Hausarbeit und Thesenpapier (83601) bzw. Schwerpunktmodul II Literature – HA (40801) und Thesenpapier (40802)
MA English Studies: Core Module Culture –Portfolioprüfung: Hausarbeit und Thesenpapier (40311) bzw. Teilbereichsmodul Culture – HA (40301) und Thesenpapier (40302); Master Module II Culture –Portfolioprüfung: Hausarbeit und Thesenpapier (83501) bzw. Schwerpunktmodul II Culture HA (40801) und Thesenpapier (40802)
MA Literaturstudien – intermedial und interkulturell: Modul 4
Inhalt:
Victorian gender roles have become stereotyped: modern critics tend to overemphasize the binary model of sex and gender, neglecting the differences between the various approaches within Victorian discourses on gender, sex and sexuality. In this class, we will trace the complexities of Victorian attitudes towards gender by having a close look at a range of representations, including literary texts (novel,fantasy fiction, fairy tale, poetry) and visual media (printed images,photography, paintings). Topics to be discussed will include: the psychology of female writing; the intersection of gender and class; depictions of the fe/male body; gender, power and desire; ‘deviant’ masculinities.
The seminar will be accompanied by an interdisciplinary lecture series on current issues in gender studies (participation is optional!) organized by the recently established FAU Center for Studies in Gender, Difference and Diversity.
It is essential that all students read and reflect upon the texts before each class. All participants are expected to enroll for a short oral presentation. A course syllabus, a bibliography and additional material will be made available on lineat the beginning of the semester.
Empfohlene Literatur:
Texts: Charlotte Bronte, Jane Eyre; R.L. Stevenson, Jekyll and Hyde; Oscar Wilde, “The Happy Prince”; Christina Rossetti, “Goblin Market”; Robert Browning, “My Last Duchess”.

 

Shakespeare und die englische Renaissance

Dozent/in:
Doris Feldmann
Angaben:
Vorlesung, 2 SWS
Termine:
Di, 10:15 - 11:45, KH 1.016
Voraussetzungen / Organisatorisches:
Lehramt Englisch an Gymnasien (neu): Optionsmodul L-GYM Literature (Zulassungsvoraussetzung:Zwischenmodul L-GYM Literature) – mündl. 15-20 Min.
BA English and American Studies: Hauptmodul B (302) Literature/Culture (Zulassungsvoraussetzung:bestandenes Zwischenmodul II) – mündl. 15-20 Min.
Inhalt:
Diese Vorlesung richtet sich primär an Studierende im Hauptstudium und bietet vertieftes kanonisches Wissen im Bereich der englischen Literatur- und Kulturgeschichte der Frühen Neuzeit. Als literarische Gattung wird insbesondere das Drama im Mittelpunkt stehen; zudem wird auch kanonische Lyrik (Sonette, Petrarchismus, Pastorale Dichtung,Metaphysical Poetry) vorgestellt. Insgesamt liegt der Fokus auf Shakespeare,wobei ein exemplarischer Einblick in Historien, Komödien und Tragödien im Vordergrund steht. Daneben werden auch allgemeine theater- und ideengeschichtliche Kontexte sowie Rezeptionsaspekte (inklusive Filmadaptationen und Populärkultur) berücksichtigt werden. Die Vorlesung bietet sowohl einen systematischen Überblick als auch exemplarische Textanalysen; sie eignet sich als Vorbereitung sowohl auf das Staatsexamen (Klausur) als auch auf weiterführende literatur- und kulturwissenschaftliche Forschungen (Zulassungs- oder BA-/MA-Arbeit). Eine Übersicht über den Verlauf der Vorlesung, Literaturhinweise zum Selbststudium und die jeweils relevanten Textausschnitte werden auf StudOn zur Verfügung gestellt.

 

Textanalyse: British Literature

Dozent/in:
Silvia Gerlsbeck
Angaben:
Seminar, 2 SWS
Termine:
Mi, 14:15 - 15:45, A 603 (Bismarckstr. 1)
Voraussetzungen / Organisatorisches:
Dieser Kurs gehört im Studiengang Lehramt Englisch an Gymnasien (neu) zum Zwischenmodul L-GYM Literature. (Zulassungsvoraussetzung: Basismodul Literature)
Inhalt:
Der Kurs vertieft durch die gemeinsame, aktive Analyse kanonischer Texte der britischen Literatur die Kenntnis zentraler Analysekategorien. Gleichzeitig werden die Gattungstraditionen der Texte und ihre literaturgeschichtliche Einordnung vorgestellt. Eine Lektüreliste wird am Anfang des Semesters zur Verfügung gestellt. Textauschnitte und Leitfragen werden auf StudOn zu Verfügung gestellt.

 

To Stranger Shores: Travel and Island Motifs in Literature and Film

Dozent/in:
Silvia Gerlsbeck
Angaben:
Proseminar, 2 SWS
Termine:
Mi, 12:15 - 13:45, C 601
Inhalt:
The motif of travel and the discovery of desert islands have been prominent in literature ever since Homer’s epos The Odyssey. Islands function as significant spaces in fiction, art and film - not only as scenic locations, but also literary devices that shape narratives. The journeys of the protagonists, their arrivals in new spaces and engagements with others consequently lead to an inevitable exploration and re-fashioning of their sense of self. Looking at these semantically charged places as aesthetic concepts, gendered spaces or places of experimentation also invites reading the texts through the lenses of e.g. gender studies or postcolonial theory, as is attempted in this seminar. We will focus on travel and island motifs from the Renaissance until today as portrayed in literature and film; works discussed will be William Shakespeare’s The Tempest, Daniel Defoe’s Robinson Crusoe, Caryl Phillips’ Cambridge as well as Danny Boyle’s movie The Beach and Robert Zemecki’s Cast Away.
Empfohlene Literatur:
Please purchase the following texts (other editions available), a thorough reading before term is expected:- Shakespeare, William. The Tempest. Eds. Vaughan, Virginia Mason and Alden T. Vaughan. Rev. ed. London: Bloomsbury, 2011.- Defoe, Daniel. “The Life and Strange Surprizing Adventures of Robinson Crusoe, of York, Mariner.” Robinson Crusoe. Eds. Thomas Keymer and James Kelly. Oxford: Oxford University Press, 2007.- Phillips, Cary. Cambridge. New York: Vintage International, 1993.



UnivIS ist ein Produkt der Config eG, Buckenhof