UnivIS
Informationssystem der Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg © Config eG 
FAU Logo
  Sammlung/Stundenplan    Modulbelegung Home  |  Rechtliches  |  Kontakt  |  Hilfe    
Suche:      Semester:   
 Lehr-
veranstaltungen
   Personen/
Einrichtungen
   Räume   Forschungs-
bericht
   Publi-
kationen
   Internat.
Kontakte
   Examens-
arbeiten
   Telefon &
E-Mail
 
 
 Darstellung
 
Druckansicht

 
 
 Außerdem im UnivIS
 
Vorlesungs- und Modulverzeichnis nach Studiengängen

Vorlesungsverzeichnis

 
 
Veranstaltungskalender

Stellenangebote

Möbel-/Rechnerbörse

 
 
Einrichtungen >> Philosophische Fakultät und Fachbereich Theologie (Phil) >> Department Anglistik/Amerikanistik und Romanistik >> Institut für Anglistik und Amerikanistik >> Lehrstuhl für Amerikanistik, insbesondere Literaturwissenschaft (Prof. Dr. Kley) >>

  American Drama: Stage & Screen (AE_HSADRM)

Dozent/in
PD Dr. Karin Höpker

Angaben
Hauptseminar
2 SWS, Sprache Englisch
Zeit und Ort: Mo 18:00 - 19:30, C 301

Voraussetzungen / Organisatorisches
Das HS Literature kann wie folgt verwendet werden:
  • L-GYM Englisch: "Hauptmodul L-Gym Literature"

  • BA English and American Studies: "Hauptmodul A Literature" mit begleitender Independent Study Group

  • BA American Studies: "Hauptmodul A Literature/Culture" mit begleitender Independent Study Group

  • MA North American Studies - Literature: 5, 8

  • MA North American Studies - Culture: 4, 7

  • MA The Americas/Las Américas: Modul 4

  • MA English Studies: "Freie Ergänzungsstudien/Wild Card": Wie Aufbaumodul, mit begleitendem Kurs

Inhalt
This course focuses on the close interrelation of stage and screen that informs US American dramatic production since the late 1940s. It provides an overview of American literary tradition throughout the 20th and 21st century and tracks its transatlantic aesthetic history. Students will explore the intertextuality and specific medialities of stage and screen production. How does dramatic form change when adapted for the screen, and how is filmic form impacted by dramatic material written for stage productions? How did Hollywood adaptations change percepts of dramatic performance, and how did the fluctuation of authors between stage and screen leave its mark? And to what extent do stage-on-screen productions or films set in theatrical contexts such as J. Mankiewicz’s All About Eve (1950) or Alejandro G. Iñárritu’s Birdman (2014) address issues of mediality?
Class reading and viewing ranges from Tennessee Williams’ classics Cat on a Hot Tin Roof and A Streetcar Named Desire, Edward Albee’s Who’s Afraid of Virginia Woolf, and the readaptation of Lillian Hellman’s The Children’s Hour(1961) to Woody Allen’s recent reengagement with theater and classical Hollywood in films such as Blue Jasmine (2013) and Wonder Wheel (2017). Texts such as Walter Benjamin’s Das Kunstwerk im Zeitalter seiner technischen Reproduzierbarkeit, Peter Szondi’s Theorie des modernen Dramas, and Susan Sontag’s “Film and Theater“ will provide a theoretical framework for discussion.

Empfohlene Literatur
A preliminary syllabus and reading/viewing list will be made available on StudOn.

Zusätzliche Informationen
Maximale Teilnehmerzahl: 25
Für diese Lehrveranstaltung ist eine Anmeldung erforderlich.
Die Anmeldung erfolgt von Montag, 12.2.2018, 19.00 Uhr bis Samstag, 31.3.2018, 23:59 Uhr über: mein Campus.

Verwendung in folgenden UnivIS-Modulen
Startsemester SS 2018:
Amerikanistik, Modul C (Kulturwissenschaft) (M 4)
Aufbaumodul Cultural Studies (Master Modul 4)
Aufbaumodul Literary Studies (Master Modul 5)
North America: Culture and Literature (AM4)
North American Studies (AM3b)
Vertiefungsmodul Cultural Studies (Master Modul 7)
Vertiefungsmodul Literary Studies (Master Modul 8)

UnivIS ist ein Produkt der Config eG, Buckenhof