UnivIS
Informationssystem der Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg © Config eG 

Lehrstuhl für Anglistik, insbesondere Literaturwissenschaft

AS Literature [AE_ASLit1]

Dozent/in:
Claudia Hachenberger
Angaben:
Aufbauseminar, 2 SWS
Termine:
Di, 16:15 - 17:45, KH 2.014
Voraussetzungen / Organisatorisches:
Das Aufbauseminar Literature gehört in folgenden Studiengängen jeweils zu folgenden Modulen:
  • BA English and American Studies (neu): Basismodul III Literature (keine Zulassungsvoraussetzung; empfohlen nach dem Besuch des Grundseminars Literature)

  • Lehramt Englisch an Gymnasien (neu): Basismodul III Literature (keine Zulassungsvoraussetzung; empfohlen nach dem Besuch des Grundseminars Literature)

Inhalt:
This seminar deals with literary theory and its application in Literary Studies.
Empfohlene Literatur:
F. Scott Fitzgerald, The Great Gatsby (Scribner). Weitere Texte (Primär- und Sekundärliteratur) werden zu Semesterbeginn bekanntgegeben.

AS Literature [AE_ASLit3]

Dozent/in:
Gerd Bayer
Angaben:
Aufbauseminar, 2 SWS
Termine:
Di, 8:30 - 10:00, C 301
Voraussetzungen / Organisatorisches:
Das AS Literature gehört in folgenden Studiengängen jeweils zu folgenden Modulen:
  • BA English and American Studies (neu): Basismodul III Literature (Keine Zulassungsvoraussetzung; empfohlen nach dem Besuch des GS)

  • Lehramt Englisch an Gymnasien (neu): Basismodul III Literature (Keine Zulassungsvoraussetzung; empfohlen nach dem Besuch des GS)

Inhalt:
Das Aufbauseminar ergänzt und vertieft das im Grundseminar erworbene Wissen. Anhand exemplarischer Analysen von Texten werden verschiedene Ansätze und Methoden eingeführt und in Hinblick auf ihre Möglichkeiten und Grenzen kritisch diskutiert. Die Unterrichtssprache ist Englisch.
Empfohlene Literatur:
  • Selden, Raman, Peter Widdowson, and Peter Brooker. A Reader's Guide to Contemporary Literary Theory. 5th ed. (Harlow: Pearson, 2005).
  • Mary Shelley, Frankenstein (any good edition)

ES Lyrik 1 [AE_ESLyr1]

Dozent/in:
Susanne Gruß
Angaben:
Examensseminar, 2 SWS
Termine:
Mo, 16:15 - 17:45, KH 1.012
Voraussetzungen / Organisatorisches:
  • Lehramt an Gymnasien (neu): Hauptmodul L-GYM Literature (mündl. Präsentation mit Thesenpapier, 20%) (Zulassungsvoraussetzung: Zwischenmodul L-GYM Literature)
Inhalt:
In diesem Seminar werden wir ausgewählte kanonische Gedichte lesen, diese mit Bezug auf literatur- und kulturgeschichtliche Hintergründe analysieren und exemplarische Staatsexamensaufgaben diskutieren. Der Kurs kann als Teilmodul des Hauptmoduls L-GYM Literature verwendet werden; er richtet sich insbesondere auch an diejenigen, die das o.g. Thema für eine entsprechende Klausur im Staatsexamen (Thema 3: Lyrische Texte bis inkl. 'Romantik') oder als Schwerpunkt für eine andere Abschlussprüfung vorbereiten wollen.
Von allen Teilnehmerinnen wird intensive Mitarbeit sowie Vor- und Nachbereitung der Inhalte erwartet.
Empfohlene Literatur:
  • The Princeton Encylopedia of Poetry and Prose (4th revised edition)
  • Vorzubereitende Primär- und Sekundärtexte werden zu Semesteranfang auf studOn bereitgestellt.

ES Prosa 20./21. Jahhundert [AE_ESPros]

Dozent/in:
Gerd Bayer
Angaben:
Examensseminar, 2 SWS
Termine:
Mi, 8:30 - 10:00, C 303
Voraussetzungen / Organisatorisches:

Das Examensseminar Literature gehört in folgenden Studiengängen jeweils zu folgenden Modulen:
  • Lehramt an Gymnasien (neu): Hauptmodul L-GYM Literature (mündl. Präsentation mit Thesenpapier, 20%) (Zulassungsvoraussetzung: Zwischenmodul L-GYM Literature)

Inhalt:
In diesem Examensseminar werden wir ausgewählte Texte aus dem weiten Feld der Prosaliteratur seit 1900 lesen und diese vor dem Hintergrund verschiedener Theoriediskurse analysieren. Material, bestehend aus einer Übersicht über den Verlauf des Kurses und Hinweise auf Textausschnitte sowie einer Bibliographie mit Hilfsmitteln zum Selbststudium, wird rechtzeitig auf StudOn zur Verfügung gestellt werden. Der Kurs kann als Teilmodul des Hauptmoduls L-GYM Literature verwendet werden; er richtet sich aber auch an diejenigen, die das o. g. Thema für eine entsprechende Klausur im Staatsexamen oder als Schwerpunkt für eine andere Abschlussprüfung vorbereiten wollen.
Empfohlene Literatur:
Folgende Texte sollten schon vor Semesterbeginn gelesen sein: Joseph Conrad, Heart of Darkness; James Joyce, A Portrait of the Artist as a Young Man; Virginia Woolf, Mrs Dalloway; Anthony Burgess, A Clockwork Orange; Doris Lessing, The Golden Notebook; John Fowles, The French Lieutenant's Woman; Ian McEwan, Atonement; David Mitchell, Cloud Atlas; Kazuo Ishiguro, The Buried Giant

Filmvorführungen

Dozent/in:
N.N.
Angaben:
Vorlesung
Termine:
Mi, 18:00 - 20:00, C 301
Mo, 16:00 - 20:00, 17:00 - 20:00, C 301
Fr, 14:00 - 18:00, C 301
Di-Do, 18:00 - 20:00, C 601

HS Julian Barnes [AE_HSJBar]

Dozent/in:
Rudolf Freiburg
Angaben:
Hauptseminar, 2 SWS
Termine:
Di, 10:15 - 11:45, C 301
Voraussetzungen / Organisatorisches:
  • BA English and American Studies: Hauptmodul A Literature (Zulassungsvoraussetzung: Zwischenmodul II)
  • Lehramt Englisch an Gymnasien: Hauptmodul L-GYM Literature. (Zulassungsvoraussetzung: Zwischenmodul Literature)

  • MA English Studies: Core Module: Literature (module 4051)

  • MA English Studies: Master Module II: Literature (module 8360)

  • MA Literaturstudien – intermedial und interkulturell (Anglistik als Kernfach): Modul 9 Aufbaumodul

Inhalt:
Julian Barnes is one of the most renowned writers of contemporary literature. In this seminar we will study his novels A History of The World in 10 ½ Chapters (1989) (selections), Flaubert's Parrot (1984), England, England (1998) and The Sense of an Ending (2011); we will also analyse Nothing To Be Frightened Of (2008) and Levels of Life (2013) and some selected short stories. Since Barnes is looked upon as a representative of 'moderate English postmodernism', participants of this seminar should be interested contemporary literary theory.
Empfohlene Literatur:
Julian Barnes, A History of The World in 10 ½Chapters; Flaubert’s Parrot; England, England; The Sense of an Ending; Nothing To Be Frightened Of; Levels of Life

HS Virginia Woolf & Bloomsbury Group (+ ISG) [AE_HSVWoo]

Dozent/in:
Rudolf Freiburg
Angaben:
Hauptseminar, 2 SWS
Termine:
Mi, 10:15 - 11:45, C 301
Voraussetzungen / Organisatorisches:
  • BA English and American Studies: Hauptmodul A Literature (Zulassungsvoraussetzung: Zwischenmodul II)
  • Lehramt Englisch an Gymnasien: Hauptmodul L-GYM Literature (Zulassungsvoraussetzung: Zwischenmodul Literature)

  • MA English Studies: Core Module: Literature (module 4051)

  • MA English Studies: Master Module II: Literature (module 8360)

  • MA Literaturstudien – intermedial und interkulturell (Anglistik als Kernfach): Modul 9 Aufbaumodul

Inhalt:
Virginia Woolf is looked upon as one of the most important representatives of literary modernism in England. In this seminar, we will analyse Woolf's short stories and essays before we discuss her novels Mrs Dalloway (1925), To the Lighthouse (1927), and Orlando (1928) against the backdrop of both fin-de-siècle and early 20th-century aesthetics. We will also focus on the rise of the psychological novel and the role of art in Woolf's narratives.

ISG zum HS Julian Barnes [AE_ISJBar]

Dozent/in:
Rudolf Freiburg
Angaben:
Übungsseminar, 1 SWS
Termine:
Zeit/Ort n.V.
Voraussetzungen / Organisatorisches:
  • BA English and American Studies: Hauptmodul A (Zulassungsvoraussetzung: Zwischenmodul II), HA

ISG zum HS Virginia Woolf & Bloomsbury Group [AE_ISVWoo]

Dozent/in:
Rudolf Freiburg
Angaben:
Übungsseminar, 1 SWS
Termine:
Zeit/Ort n.V.
Voraussetzungen / Organisatorisches:
  • BA English and American Studies: Hauptmodul A (Zulassungsvoraussetzung: Zwischenmodul II), HA

MA-S Trends in Contemporary Literature [AE_MACLit]

Dozent/in:
Rudolf Freiburg
Angaben:
Masterseminar, 2 SWS
Termine:
Mo, 10:15 - 11:45, C 301
Voraussetzungen / Organisatorisches:
  • MA English Studies: Introductory Module: Literature (module 4020)
  • MA Literaturstudien – intermedial und interkulturell: Modul 8

Inhalt:
In this seminar, we will try to analyse in which way contemporary English literature reflects predominant themes, philosophies, theories, scientific notions, moral problems and religious issues of the 21st century. Since the seminar intends to widen the scope of those questions discussed in the lecture "Ian McEwan", we will choose McEwan's concept of 'consilience' as a starting point. We will read and interpret texts from the literary work of Julian Barnes, Kazuo Ishiguro, Jeanette Winterson, Nick Hornby, and Graham Swift.

PS British Drama in the 20th century [AE_PSBD20]

Dozent/in:
N.N.
Angaben:
Proseminar, 2 SWS
Termine:
Mi, 16:00 - 17:30, KH 1.012
Voraussetzungen / Organisatorisches:
Das Proseminar gehört in folgenden Studiengängen jeweils zu folgenden Modulen:
Lehramt Englisch an Grund-, Haupt- und Realschulen (neu): Seminarmodul L-UF Literature
Lehramt Englisch an Gymnasien (neu): Zwischenmodul L-GYM Literature
BA English and American Studies (neu): Zwischenmodul II Literature
Scheinerwerb: Hausarbeit
Inhalt:
In this seminar we will analyse dramatic texts from Great Britain, with special focus on the development after Osborne’s Look Back in Anger (1956).
Empfohlene Literatur:
Ein elektronischer Reader mit Lektüren wird zu Semesterbeginn über StudOn zur Verfügung gestellt.
Folgende Texte sollten schon vor Semesterbeginn gelesen sein:
  • George Bernard Shaw: Mrs Warren’s Profession;

  • George Osborne: Look Back In Anger;

  • Edward Bond: Saved;

  • Samuel Beckett: Waiting for Godot.

PS Epistolarity [AE_PSEpis]

Dozent/in:
Gerd Bayer
Angaben:
Proseminar, 2 SWS
Termine:
Di, 10:15 - 11:45, A 603 (Bismarckstr. 1)
Voraussetzungen / Organisatorisches:
Das Proseminar gehört in folgenden Studiengängen jeweils zu folgenden Modulen:
  • Lehramt Englisch an Grund-, Haupt- und Realschulen (neu): Seminarmodul L-UF Literature

  • Lehramt Englisch an Gymnasien (neu): Zwischenmodul L-GYM Literature

  • BA English and American Studies (neu): Zwischenmodul II Literature

Scheinerwerb: Hausarbeit

Inhalt:
This seminar looks at how the use of letters has changed in the history of English literature. Beginning with late 17th-century writing and Aphra Behn, epistolary fiction became popular in the 18th century with Samuel Richardson's works, and the letter also features strongly in modernist and contemporary writing, now often as email and social network post. In this seminar, we will look at how questions of mediality, reliability, intimacy, and factuality affect the function that letters play in narrative prose fiction across the centuries.
Empfohlene Literatur:
Die folgenden Romane sollten schon vor Semesterbeginn gelesen sein:
  • Bram Stoker, Dracula;

  • Cecelia Ahern, Where Rainbows End.

Weitere Lektüren werden zu Semesterbeginn elektronisch bereitgestellt.

PS Excess, Drugs, and Rock 'n' Roll: Modern & Contemporary Poetry [AE_PSMnCP]

Dozent/in:
Melissa Sarikaya
Angaben:
Proseminar, 2 SWS
Termine:
Mi, 10:15 - 11:45, KH 1.014
Voraussetzungen / Organisatorisches:
as Proseminar gehört in folgenden Studiengängen jeweils zu folgenden Modulen:
  • Lehramt Englisch an Grund-, Haupt- und Realschulen (neu): Seminarmodul L-UF Literature

  • Lehramt Englisch an Gymnasien (neu): Zwischenmodul L-GYM Literature

  • BA English and American Studies (neu): Zwischenmodul II Literature

Scheinerwerb: Hausarbeit

Inhalt:
Modernity marks a period of nationwide technological, social and cultural changes. It is not surprising that those changes are also palpable in the literature production as well as reception. Torn apart between sticking to traditional notions and revolutionising as well as integrating avant-gardes, modern and contemporary poetry offers a great variety of poetic tendencies. This seminar compares those tendencies and studies poetic positions since the 1890s.
  • Excess: We will have a look at 'scandalous' poetry that touches upon taboos such as the direct display of sexuality and was therefore received as shocking, particularly for a prudish Victorian audience.

  • Drugs: 'love is a drug' is a common phrase. In this respect, we will analyse in how far that is true for modern and contemporary love poetry. We will take gender roles into consideration as well as a diversity of poets. Love poetry cannot always be solely reduced to an affectionate display of emotions addressing a man or a woman or in fact a human at all.

  • Rock 'n' Roll: Poetry is directly connected with musicality. Song lyrics are the best example for that. However, not only music portrays the melodious focus, but also poetry slams play on rhythmical concepts. We will have a look at contemporary pop-culture and examine how poetry interferes with our lives every day in forms of slogans, films, music and slams.

PS Forms of Action in Three Plays by Shakespeare [AE_PSShak]

Dozent/in:
Mike Pincombe
Angaben:
Proseminar, 2 SWS
Termine:
Mi, 10:15 - 11:45, KH 2.012
Voraussetzungen / Organisatorisches:
Das Proseminar gehört in folgenden Studiengängen jeweils zu folgenden Modulen:
  • Lehramt Englisch an Grund-, Haupt- und Realschulen (neu): Seminarmodul L-UF Literature

  • Lehramt Englisch an Gymnasien (neu): Zwischenmodul L-GYM Literature

  • BA English and American Studies (neu): Zwischenmodul II Literature

Scheinerwerb: Hausarbeit

Inhalt:
We look at three plays by Shakespeare in the light of our two key terms: form and action. We start with a discussion of Aristotle's concept of praxis ('action') in his Poetics, using it as the starting-point for a more or less structural theory of dramatic action. When we look at the three plays, we will add a formalist emphasis to this this theory, from a more or less dramaturgical position. By the end of the course, we will have analysed our three plays in terms of the variety of the forms of dramatic action they display, including the general notion of 'plot', of course, but also considering actorial roles and the vexed question of agency.
Empfohlene Literatur:
  • William Shakespeare, Comedy of Errors, Twelfth Night, The Tempest

Textanalyseseminar British Literature [AE_TSBLit]

Dozent/in:
Susanne Gruß
Angaben:
Seminar, 2 SWS
Termine:
Mo, 12:15 - 13:45, C 303
Voraussetzungen / Organisatorisches:
Das Textanalyseseminar: Engl. /Am. Literatur gehört in folgenden Studiengängen jeweils zu folgenden Modulen:
  • Lehramt Englisch an Gymnasien (neu): Zwischenmodul L-GYM Literature. (Zulassungsvoraussetzung: Basismodul Literature)

Inhalt:
This course is meant to deepen and practice (text)analytical skills and categories acquired in the course of your previous studies. We will study various (mainly canonical) examples of English literature from different centuries covering the three major genres. In this context, we will also consider questions concerning the development of these genres as well as examples of subgenres.
Studying texts intensively in preparation for this class is a basic prerequisite for this course and expected of all participants. This course entails a relatively heavy reading load – please read the longer texts over the semester break!
Empfohlene Literatur:
  • William Shakespeare, Othello (Arden edition)
  • Oscar Wilde, The Importance of Being Earnest (any edition)

  • Harold Pinter, The Birthday Party (any edition)

  • Charlotte Bronte, Jane Eyre (Oxford World's classics)

  • John Fowles,The French Lieutenant's Woman (any edition)

Tutorium

Dozent/in:
N.N.
Angaben:
Vorlesung
Termine:
Mi, Do, 16:00 - 18:00, C 601
Fr, 10:00 - 14:00, C 601
Mo, 9:00 - 10:00, C 603
Di, Mi, 9:00 - 10:00, A 603 (Bismarckstr. 1)
Mi, 12:00 - 14:00, A 603 (Bismarckstr. 1)
Di, 12:15 - 13:45, Raum n.V.
Mi, 8:00 - 10:00, C 303

Tutorium zu GS Litwi (Ramsenthaler)

Dozent/in:
N.N.
Angaben:
Tutorium, 1 SWS
Termine:
Di, 9:00 - 10:00, C 303

VL Ian McEwan [AE_VLIMcE]

Dozent/in:
Rudolf Freiburg
Angaben:
Vorlesung, 2 SWS
Termine:
Do, 10:15 - 11:45, KH 1.016
Voraussetzungen / Organisatorisches:
  • BA English and American Studies: Hauptmodul B Literature (Zulassungsvoraussetzung: bestandenes Zwischenmodul II)
  • Lehramt Gymnasium: Optionsmodul L-GYM Literature (Zulassungsvoraussetzung: bestandenes Zwischenmodul L-GYM Literature)

  • MA English Studies: Introductory Module: Literature (module 4020)

  • MA Literaturstudien – intermedial und interkulturell: Modul 8

Inhalt:
For quite a long time Ian McEwan has been regarded as the enfant terrible of contemporary English literature. As a young writer he shocked his audience by breaking taboos and by writing about sexuality and violence, meanwhile he belongs to the small circle of the most prestigious British writers. This lecture intends to study the many facets of McEwan's literary work. After analysing some of his early short stories we will concentrate on some of his most important novels: The Cement Garden (1978), The Comfort of Strangers (1981), The Child in Time (1987), Black Dogs (1992), Enduring Love (1997), Amsterdam (1998), Atonement (2001), Saturday (2005), Solar (2010), The Children Act (2014) and Nutshell (2016). We will discuss McEwan's treatment of history, politics, religion and science. Our main focus will lie on the analysis of ethical problems in McEwan's novels.

Vorstandssitzung

Dozent/in:
N.N.
Angaben:
Vorlesung
Termine:
Do, 16:00 - 18:00, C 603

UnivIS ist ein Produkt der Config eG, Buckenhof