UnivIS
Informationssystem der Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg © Config eG 
FAU Logo
  Sammlung/Stundenplan    Modulbelegung Home  |  Rechtliches  |  Kontakt  |  Hilfe    
Suche:      Semester:   
 Lehr-
veranstaltungen
   Personen/
Einrichtungen
   Räume   Forschungs-
bericht
   Publi-
kationen
   Internat.
Kontakte
   Examens-
arbeiten
   Telefon &
E-Mail
 
 
 Darstellung
 
kompakt

kurz

Druckansicht

 
 
Stundenplan

 
 
 Extras
 
alle markieren

alle Markierungen löschen

Ausgabe als XML

 
 
 Außerdem im UnivIS
 
Vorlesungs- und Modulverzeichnis nach Studiengängen

Vorlesungsverzeichnis

 
 
Veranstaltungskalender

Stellenangebote

Möbel-/Rechnerbörse

 
 
Einrichtungen >> Philosophische Fakultät und Fachbereich Theologie (Phil) >> Department Anglistik/Amerikanistik und Romanistik >> Institut für Anglistik und Amerikanistik >>

Lehrstuhl für Anglistik, insbesondere Literatur- und Kulturwissenschaft

 

"Shopping" in the 19th Century: Representations of Consumer Culture in British Literature and Culture [AE_PSSHOP]

Dozent/in:
Ronja Holzinger
Angaben:
Proseminar, 2 SWS
Termine:
Mo, 10:15 - 11:45, KH 0.023
Voraussetzungen / Organisatorisches:
Das Proseminar gehört zu folgenden Modulen:
  • BA English and American Studies: Zwischenmodul II (Culture)

  • BA English and American Studies: Zwischenmodul II (Literature)

Voraussetzungen für den Besuch:

  • Erfolgreicher Abschluss der GOP

  • In der Regel: Erfolgreicher Abschluss des Zwischenmoduls I (Thematisches Kombinationsmodul)

Scheinerwerb: Referat + Hausarbeit

Inhalt:
According to a 19th-century journalist: "When a woman is really and truly on pleasure bent,[...] she proposes to herself what is euphemistically termed 'a day's shopping'". In the 19th century British culture changed greatly due to industrialisation, urbanisation and colonisation. In the city centres, such as London, a 'consumer culture' emerged; 'shopping' as a pleasurable experience and an activtiy for women gained attention. In this seminar we will look at different texts from a wide range of genres, such as literary works, newspaper and magazine articles, 'guide-books' and advertisements. Our analysis will consider material culture, urban spaces, power structures and representations of gender. Among the works that will be read in class are texts from Christina Rossetti, Charlotte Bronte and George Gissing.
Please, prepare the reading of George Gissing's The Odd Women (1893) before our first session. Further texts will be announced in the first session.
Empfohlene Literatur:
  • Gissing, George. The Odd Women. Ed. Patricia Ingham. Oxford: OUP, 2008 [1893].

 

AS Culture [AE_ASCULT]

Dozent/in:
Dozenten
Angaben:
Aufbauseminar, 2 SWS
Voraussetzungen / Organisatorisches:
AS Culture belongs to “Basismodul IV: Culture” in BA English and American Studies.
While there are no admission requirements, it is strongly recommended to have attended and completed GS Culture.
Scheinerwerb: Klausur
Inhalt:
AS Culture extends the knowledge and skills acquired in GS Culture and is structured along the lines of cultural theory, cultural history, and cultural analysis. The course also comprises case studies of ‘texts’ in various media to illustrate respective approaches. Depending on the lecturer’s field of expertise, these examples will primarily focus on either Great Britain or the United States.
Empfohlene Literatur:
The course material will be available on StudOn.

 
 
Mo10:15 - 11:45C 301  Lösch, K. 
ab 29.4.2019
 
 
Mo14:15 - 15:45KH 0.023  Krug, Ch. 
 
 
Di12:15 - 13:45KH 2.012  Dinter, S. 
 
 
Mi
Einzeltermin am 31.7.2019
16:15 - 17:45
16:15 - 17:45
C 301
C 301
  Gerund, K. 
 

AS Literature [AE_ASLIT2]

Dozent/in:
Ronja Holzinger
Angaben:
Aufbauseminar, 2 SWS
Termine:
Mo, 14:15 - 15:45, C 601
Voraussetzungen / Organisatorisches:
Das Aufbauseminar Literature gehört in folgenden Studiengängen jeweils zu folgenden Modulen:
  • BA English and American Studies: Basismodul III Literature

  • Lehramt Englisch an Gymnasien: Basismodul III Literature

keine Zulassungsvoraussetzung; empfohlen nach dem Besuch des Grundseminars Literature
Scheinerwerb: Klausur

Inhalt:
Das Aufbauseminar ergänzt und vertieft das im Grundseminar erworbene Wissen. Anhand exemplarischer Analysen von Texten werden verschiedene Ansätze und Methoden eingeführt und in Hinblick auf ihre Möglichkeiten und Grenzen kritisch diskutiert.
Die Unterrichtssprache ist Englisch.
Empfohlene Literatur:
Zwingende Voraussetzung für den Kurs ist folgende Ausgabe:
Joseph Conrad, Heart of Darkness, ed. Ross C Murfin (Case Studies in Contemporary Criticism, Third Edition) (Bedford, 2010). ISBN-10: 0-312-45753-7; ISBN-13: 978-0-312-45753-2 oder (Palgrave Macmillan, 2011) ISBN-10: 0230333451; ISBN-13: 978-0230333451.
Die Textkenntnis wird in der ersten Sitzung überprüft.
Zusätzliche Primär- und Sekundärliteratur wird zu Semesterbeginn online zur Verfügung gestellt

 

AS Literature [AE_ASLIT3]

Dozent/in:
Sandra Dinter
Angaben:
Aufbauseminar, 2 SWS
Termine:
Di, 14:15 - 15:45, C 601
Voraussetzungen / Organisatorisches:
Das Aufbauseminar Literature gehört in folgenden Studiengängen jeweils zu folgenden Modulen:
  • BA English and American Studies: Basismodul III Literature

  • Lehramt Englisch an Gymnasien: Basismodul III Literature

keine Zulassungsvoraussetzung; empfohlen nach dem Besuch des Grundseminars Literature
Scheinerwerb: Klausur

Inhalt:
Das Aufbauseminar ergänzt und vertieft das im Grundseminar erworbene Wissen. Anhand exemplarischer Analysen von Texten werden verschiedene Ansätze und Methoden eingeführt und in Hinblick auf ihre Möglichkeiten und Grenzen kritisch diskutiert. Die Unterrichtssprache ist Englisch.
Empfohlene Literatur:
Zwingende Voraussetzung für den Kurs ist folgende Ausgabe:
James, Henry. The Turn of the Screw. Ed. Peter G. Beidler. Case Studies in Contemporary Criticism. 3rd ed. (ISBN-10: 0-312-59706-1; ISBN-13: 978-0-312-59706-1)
Exakt diese Ausgabe ist für die Teilnahme am Seminar zwingend erforderlich. Die Textkenntnis wird zu Beginn des Seminars überprüft!

 

Britons: Forging and Sentimentalizing the Nation [AE_HSBRIT]

Dozent/in:
Christian Krug
Angaben:
Hauptseminar, 2 SWS
Termine:
Mi, 16:15 - 17:45, C 601
Voraussetzungen / Organisatorisches:
  • BA English and American Studies: Hauptmodul A (301) Literature/Culture (Zulassungsvoraussetzung: Zwischenmodul II) – HA
  • Lehramt Englisch an Gymnasien: Hauptmodul L-GYM Literature. (Zu-lassungsvoraussetzung: Zwischenmodul Literature) – HA (80 %)

  • MA English Studies: Core Module: Culture (module 4031, exam 40311: Written assignment (15 pages, 80%) and handout (2–3 pages, 20%))

  • MA English Studies: Core Module: Literature (module 4051, exam 40511: Written assignment (15 pages, 80%) and handout (2–3 pages, 20%))

  • MA English Studies: Master Module II: Culture (module 8350, exam 83501: Written assignment (15 pages, 80%) and handout (2–3 pages, 20%))

  • MA English Studies: Master Module II: Literature (module 8360, exam 83601: Written assignment (15 pages, 80%) and handout (2–3pages, 20%))

  • MA Literaturstudien – intermedial und interkulturell: Modul 4

Inhalt:
Taking our cue from Linda Colley’s classic study Britons (1992), we will explore how Wales, Scotland and England joined together and forged a new 'British' identity which now coexists uneasily with more localized identities, but specifically with 'Englishness'. This imagined community of 'Britons' involves, in the late 18th century, revised constructions of 'national identity' and what is considered the ‚national character‘ of the people. According to Harold Perkin, "[b]etween 1780 and 1850 the English ceased to be one of the most aggressive, brutal, rowdy, outspoken, riotous, cruel and bloodthirsty nations in the world and became one of the most inhibited, polite, orderly, tender-minded, prudish and hypocritical" (The Origins of Modern English Society, 1780-1880). This shift still informs current stereotypes (such as 'stiff upper lip', 'gentlemanly behavior', but perhaps also football hooliganism). We will explore representations of such identity positions in texts ranging from Shakespeare’s Henry V to James Bond films. We will also consider perceived challenges to dominant 'national characteristics', such as a 'sentimentalization' of British public life (e.g. in reaction to Princess Diana's death and her funeral in September 1997) - but also the sentimental strain that runs through British life. It can be traced in ‚Victorian Sentimentalities‘ (e.g. in Dickens), sentimental representations of Queen Victoria, sentimental men in novels of the late 19th century and the sentimentalism of Bollywood in Britain. It also informs forms of social organization in Britain - including concepts of 'class' (we will look at Ealing films of the 1950s and the British New Wave and gritty 'social realism' of the 1960s and '70s) and of 'family' (ranging from representations of working-class families to the one that resides in Windsor).

 

Colonial Masculinities: Explorers, Adventurers, Heroes? [AE_PSCOMA]

Dozent/in:
Silvia Gerlsbeck
Angaben:
Proseminar, 2 SWS
Termine:
Di, 14:15 - 15:45, C 301
Voraussetzungen / Organisatorisches:
Das Proseminar gehört zu folgenden Modulen:
  • BA English and American Studies: Zwischenmodul II (Culture; Zulassungsvoraussetzungen: GOP, in der Regel Zwischenmodul I (Thematisches Kombinationsmodul))

  • BA English and American Studies: Zwischenmodul II (Literature; Zulassungsvoraussetzungen: GOP, in der Regel Zwischenmodul I (Thematisches Kombinationsmodul))

  • Lehramt Englisch an Gymnasien: Zwischenmodul L-GYM Literature (Zulassungsvoraussetzung: GOP, Basismodul Literature)

  • Lehramt Englisch an Grund-, Haupt- und Realschulen: Zwischenmodul L-UF Literature (Zulassungsvoraussetzung: GOP, Elementarmodul Literature)

Inhalt:
'The conquest of the earth, which mostly means the taking it away from those who have a different complexion or who have slightly flatter noses than ourselves, is not a pretty thing when you look into it too much. What redeems it is the idea only.'
This famous quote from Conrad's Heart of Darkness indicates the scope of our seminar: The narrator portrays the colonial enterprise as the 'white man's burden' but also already hints at how the colonial 'self' must always be negotiated between European and non-European identities. As colonialism has always been a predominantly male enterprise, we will look at representations of colonial male figures in literature and culture in this seminar and analyse ideals and stereotypes of masculinity, such as the explorer, hunter or the 'effeminate other', and their functions in colonial discourse. Our theoretical and historical context will thus unite concepts and theories of masculinity studies, colonial and postcolonial theory as well as historical dimensions of British imperialism. We will analyse archetypical representations of male explorers and adventurers in canonical texts from the 18th to the 20th century, including Defoe's Robinson Crusoe, Rider Haggard's King Solomon's Mines and Conrad's Lord Jim as well as selected short stories and poems by Rudyard Kipling or Robert Louis Stevenson. Furthermore, we will also look at more recent negotiations and subversions of the male colonial 'hero' and consider postcolonial answers to these literary representations.
Empfohlene Literatur:
Please purchase the following books in the indicated edition and start reading them before term:
  • Daniel Defoe, Robinson Crusoe (Oxford World Classic edition, 2008)

  • Sir Henry Rider Haggard, King Solomon's Mines (Oxford World Classic edition, 2016)

  • Joseph Conrad, Lord Jim (Oxford World Classic edition, 2008)

Further texts and material will be announced in the first session and/or made available on StudOn.

 

Examensseminar: Narrative Texte im 19. Jahrhundert [AE_ESNT19]

Dozent/in:
Doris Feldmann
Angaben:
Examensseminar, 2 SWS
Termine:
Do, 12:15 - 13:45, C 601
Voraussetzungen / Organisatorisches:
  • Lehramt Englisch an Gymnasien: Hauptmodul L-GYM Literature, mündl. Präsentation mit Thesenpapier (20 %)

Zulassungsvoraussetzung: absolviertes Zwischenmodul L-GYM Literature

Inhalt:
In dieser Lehrveranstaltung werden wir ausgewählte Einzelkapitel aus kanonischen Erzähltexten des 19. Jahrhunderts analysieren und in entsprechende literatur- und kulturgeschichtlicher Kontexte einordnen. Eine Übersicht über den Verlauf des Kurses und Hinweise auf Textausschnitte sowie auf Hilfsmittel zum Selbststudium werden auf StudOn zur Verfügung gestellt werden. Der Kurs ist Teil des Hauptmoduls L-GYM Literature; falls genügend Kapazitäten vorhanden sind, ist er auch offen für diejenigen, die das o.g. Thema für eine entsprechende Klausur im Staatsexamen oder als Schwerpunkt für eine andere Abschlussprüfung vorbereiten wollen.

 

Examensthemen [AE_OSEXAM]

Dozent/in:
Doris Feldmann
Angaben:
Oberseminar, 2 SWS
Termine:
jede 2. Woche Mo, 16:15 - 17:45, C 603
Inhalt:
Das Seminar richtet sich primär an Studierende, die sich bei mir für eine Abschlussarbeit (Zulassungs- oder BA-/MA-Arbeiten) angemeldet haben oder dies beabsichtigen. Hier können geplante Arbeiten exemplarisch vorgestellt werden. Ziel des Seminars ist eine Vertiefung der Methoden wissenschaftlichen Arbeitens im schriftlichen Bereich. Das Seminar beginnt am 29.4. mit einer Aufteilung in Themen und ggf. Arbeitsgruppen.

 

Forschungsseminar für Doktoranden

Dozent/in:
Doris Feldmann
Angaben:
Seminar, 2 SWS
Termine:
jede 2. Woche Mo, 16:15 - 17:45, C 603
Voraussetzungen / Organisatorisches:
keine Anmeldung erforderlich
Inhalt:
Das Seminar dient der Möglichkeit zur exemplarischen Präsentation und Diskussion von Einzelprojekten. Auch aktuelle literatur- und kulturwissenschaftliche Ansätze und Konzepte sowie allgemeinere Fragen zur Promotion bzw. Dissertation werden erörtert.

 

GS Culture [AE_GSCULT]

Dozent/in:
Dozenten
Angaben:
Grundseminar, 2 SWS
Voraussetzungen / Organisatorisches:
Das GS Culture mit Projektgruppen gehört in folgenden Studiengängen jeweils zu folgenden Modulen:
BA English and American Studies (neu): Basismodul IV Culture. (Keine Zulassungsvoraussetzung)
Lehramt Englisch an Gymnasien (neu): Basismodul IV Culture. (Keine Zulassungsvoraussetzung)
Inhalt:
This seminar provides a first insight into the field of contemporary cultural studies, with a special emphasis on definitions of culture and on the different approaches and methods of cultural analysis. The course also introduces students to special topics such as media studies, constructions of otherness, the role of myths in the production of social meaning, and gender studies.
Requirements and Assignments: preparation and attendance; project work and group presentation; written exam (90 minutes).

 
 
Mi
Einzeltermine am 29.5.2019, 19.6.2019, 3.7.2019, 10.7.2019
14:15 - 15:45
14:15 - 15:45
C 301
Oberer Hörsaal - Pathologie
  Gerund, K. 
 
 
Mi
Einzeltermine am 29.5.2019, 19.6.2019, 3.7.2019, 10.7.2019
14:15 - 15:45
14:15 - 15:45
C 601
Oberer Hörsaal - Pathologie
  Krug, Ch. 
 

ISG HS Britons [AE_ISBRIT]

Dozent/in:
Christian Krug
Angaben:
Übungsseminar, 1 SWS
Termine:
Mi, 13:00 - 13:45, C 603
Inhalt:
Independent Study Group, exclusively for participants of HS Britons (Krug) who study towards a BA degree. Please sign up for the ISG even if the date/time clashes with other courses. We will work something out.

 

ISG zum HS Working-Class Heroes [AE_ISHERO]

Dozent/in:
Doris Feldmann
Angaben:
Übungsseminar, 1 SWS, Termine nach Vereinbarung
Termine:
Zeit/Ort n.V.
Voraussetzungen / Organisatorisches:
  • BA English and American Studies: Hauptmodul A (Zulassungsvoraussetzung: Zwischenmodul II), HA
  • MA English Studies: Core Module: Culture (module 4031, exam 40311: Written assignment (15 pages, 80%) and handout (2-3 pages, 20%))

  • MA English Studies: Core Module: Literature (module 4051, exam 40511: Written assignment (15 pages, 80%) and handout (2-3 pages, 20%))

  • MA English Studies: Master Module II: Culture (module 8350, exam 83501: Written assignment (15 pages, 80%) and handout (2-3 pages, 20%))

  • MA English Studies: Master Module II: Literature (module 8360, exam 83601: Written assignment (15 pages, 80%) and handout (2-3pages, 20%))

  • MA Literaturstudien - intermedial und interkulturell: Modul 4

 

Representations of Precarity and Poverty in 19th-Century Britain [AE_PSPREC]

Dozent/in:
Sandra Dinter
Angaben:
Proseminar, 2 SWS
Termine:
Mo, 16:00 - 17:30, KH 1.014
Voraussetzungen / Organisatorisches:
Das Proseminar gehört zu folgenden Modulen:
  • BA English and American Studies: Zwischenmodul II (Culture)

  • BA English and American Studies: Zwischenmodul II (Literature)

Voraussetzungen für den Besuch:

  • Erfolgreicher Abschluss der GOP

  • In der Regel: Erfolgreicher Abschluss des Zwischenmoduls I (Thematisches Kombinationsmodul)

Inhalt:
In his 1845 novel Sybil, Benjamin Disraeli went so far as to claim that England consisted of "[t]wo nations between whom there is no intercourse and no sympathy; who are ignorant of each other's habits, thoughts and feelings, as if they were dwellers in different zones or inhabitants of different planets […] THE RICH AND THE POOR". Today, the nineteenth century in Britain continues to be known for the many forms of social inequality that arose in the wake of the industrial revolution. In this seminar, we will take a closer look at diverse phenomena pertaining to social inequality during this period, e.g. the New Poor Laws, workhouses, child labour, working conditions in factories, Chartism, prostitution, the slums of London and Manchester and the emergence of working-class cultures. Our focus will lie on the ambivalent ways in which novelists, poets, journalists and visual artists represented these forms of precarity and poverty in fictional and non-fictional texts. Among the works we will discuss in class are excerpts from Charles Dickens's Oliver Twist (1837-39), Elizabeth Barrett Browning's poem "The Cry of Children" (1843), Elizabeth Gaskell's North and South (1855) and sections of Henry Mayhew's London Labour and the London Poor (1861).
Empfohlene Literatur:
Please purchase and read the Penguin Classics edition of Elizabeth Gaskell's North and South before the beginning of the term:
  • Gaskell, Elizabeth. North and South, edited with an introduction by Patricia Ingham, Penguin Classics, ISBN: 978-0140434248

 

Shakespeare und die englische Renaissance [AE_VLWSER]

Dozent/in:
Doris Feldmann
Angaben:
Vorlesung, 2 SWS
Termine:
Di, 10:15 - 11:45, KH 1.016
Voraussetzungen / Organisatorisches:
  • Lehramt Englisch an Gymnasien: Optionsmodul L-GYM Literature (Zulassungsvoraussetzung: Zwischenmodul L-GYM Literature) - mündl. 15-20 Min.
  • BA English and American Studies: Hauptmodul B (302) Literature/Culture (Zulassungsvoraussetzung: bestandenes Zwischenmodul II) - mündl. 15-20 Min.

Inhalt:
Diese Vorlesung richtet sich primär an Studierende im Hauptstudium und bietet vertieftes kanonisches Wissen im Bereich der englischen Literatur- und Kulturgeschichte der Frühen Neuzeit. Als literarische Gattung wird insbesondere das Drama im Mittelpunkt stehen; zudem wird auch kanonische Lyrik (Sonette, Petrarchismus, Pastorale Dichtung, Metaphysical Poetry) vorgestellt. Insgesamt liegt der Fokus auf Shakespeare, wobei ein exemplarischer Einblick in Historien, Komödien und Tragödien im Vordergrund steht. Daneben werden auch allgemeine theater- und ideengeschichtliche Kontexte sowie Rezeptionsaspekte (inklusive Filmadaptationen und Populärkultur) berücksichtigt werden. Die Vorlesung bietet sowohl einen systematischen Überblick als auch exemplarische Textanalysen; sie eignet sich als Vorbereitung sowohl auf das Staatsexamen (Klausur) als auch auf weiterführende literatur- und kulturwissenschaftliche Forschungen (Zulassungs- oder BA-/MA-Arbeit). Eine Übersicht über den Verlauf der Vorlesung, Literaturhinweise zum Selbststudium und die jeweils relevanten Textausschnitte werden auf StudOn zur Verfügung gestellt.

 

Textanalyseseminar British Literature [AE_SEBLIT]

Dozent/in:
Silvia Gerlsbeck
Angaben:
Seminar, 2 SWS
Termine:
Di, 12:15 - 13:45, C 303
Voraussetzungen / Organisatorisches:
Dieser Kurs gehört zu folgendem Modul:
  • Lehramt Englisch an Gymnasien (neu) zum Zwischenmodul L-GYM Literature.

Zulassungsvoraussetzung: Basismodul Literature

Inhalt:
Der Kurs vertieft durch die gemeinsame, aktive Analyse kanonischer Texte der britischen Literatur vom 16. bis ins 20./21. Jahrhundert die Kenntnis zentraler Analysekategorien. Gleichzeitig werden die Gattungstraditionen der Texte und ihre literaturgeschichtliche Einordnung vorgestellt. Dieser Kurs setzt intensive und relativ umfangreiche Lektürearbeit voraus, bitte beginnen Sie daher mit dem Lesen der unten angegebenen längeren Texte bereits vor Beginn des Semesters.
Empfohlene Literatur:
Bitte besorgen Sie sich folgende Werke in den jeweils angegebenen Ausgaben (sofern keine spezifische Edition angegeben ist, ist jede Ausgabe des Textes möglich).
  • Charlotte Bronte, Jane Eyre, Oxford World's Classics Edition, 2008

  • Jean Rhys, Wide Sargasso Sea, Norton Critical Editions, 1998

  • William Shakespeare, Othello, bevorzugt Arden Edition

  • Oscar Wilde, The Importance of Being Earnest

  • Samuel Beckett, Endgame

Eine Lektüreliste wird am Anfang des Semesters zur Verfügung gestellt. Weitere Textauschnitte und Leitfragen werden auf StudOn veröffentlicht.

 

Textuality [AE_KSTEXT]

Dozentinnen/Dozenten:
Michael Klotz, Christian Krug
Angaben:
Kombiseminar, 4 SWS
Termine:
Di, 12:15 - 13:45, A 603 (Bismarckstr. 1)
Di, 18:00 - 19:30, KH 1.012
Voraussetzungen / Organisatorisches:
Das thematische Kombiseminar gehört in folgenden Studiengängen jeweils zu folgenden Modulen:
  • BA English and American Studies: Zwischenmodul I: Thematisches Kombinationsmodul

Zulassungsvoraussetzung: abgeschlossene Grundlagen- und Orientierungsprüfung)

Scheinerwerb: mündliche Prüfung mit Kurzpräsentation

Inhalt:
‘Text’ and ‘textuality’ are central concepts in both Linguistics and Cultural Studies. The analysis of ‘texts’ is the objective of both disciplines. But what is a ‘text’? This seminar aims to find out whether Linguistics and Cultural Studies share the same assumptions about what constitutes ‘texts’, and why (not) – and how they attempt to make sense of them (approaches, methods, and terminology). The following texts will be used in this seminar and you should have read them before classes begin in April.
  • William Shakespeare’s Romeo and Juliet.

  • Ted Lewis, Get Carter. New York: Syndicate Books. 2014.

 

Working-Class Heroes in British Fiction and Film [AE_HSHERO]

Dozent/in:
Doris Feldmann
Angaben:
Hauptseminar, 2 SWS
Termine:
Do, 10:15 - 11:45, C 601
Voraussetzungen / Organisatorisches:
  • BA English and American Studies: Hauptmodul A (301) Literature/Culture (Zulassungsvoraussetzung: Zwischenmodul II) – HA
  • Lehramt Englisch an Gymnasien: Hauptmodul L-GYM Literature. (Zu-lassungsvoraussetzung: Zwischenmodul Literature) – HA (80 %)

  • MA English Studies: Core Module: Culture (module 4031, exam 40311: Written assignment (15 pages, 80%) and handout (2–3 pages, 20%))

  • MA English Studies: Core Module: Literature (module 4051, exam 40511: Written assignment (15 pages, 80%) and handout (2–3 pages, 20%))

  • MA English Studies: Master Module II: Culture (module 8350, exam 83501: Written assignment (15 pages, 80%) and handout (2–3 pages, 20%))

  • MA English Studies: Master Module II: Literature (module 8360, exam 83601: Written assignment (15 pages, 80%) and handout (2–3pages, 20%))

  • MA Literaturstudien – intermedial und interkulturell: Modul 4

Inhalt:
“A working-class hero is something to be” (John Lennon). Ever since the Industrial Revolution, questions of socio-economic status and the dynamics of class have formed the undercurrent of British literature and culture but have simultaneously often been critically evaded in favour of other categories of social difference. Moreover, fiction and film mostly feature middle-class protagonists, with working-class characters often being confined to minor roles or constructed through processes of othering. This seminar focuses on the working-class hero as a model for subjectivity and asks why and in what way literary texts and films feature proletarian protagonists. To what extent do they constitute prominent examples of a modern heroic code negotiating changing socio-cultural norms and national self-perceptions? In order to answer these questions, we will study ‘classic’ representations of ‘the’ working-class in mid-nineteenth- and mid-twentieth-century narratives and discuss the function of iconic working-class (anti-)heroes in British cinema, with a special focus on the 1990s. We will also reflect on the performative role of fiction and film in shaping our perception of class and class stereotypes. Topics to be discussed include: ‘gritty’ documentary realism ‘vs.’ melodramatic and comic utopianism; the ‘crisis’ of masculinity and gender politics; ideologies and conflicting beliefs about social inequality and poverty; the ‘transgressive’ rhetoric and performance of resistance and desire. Texts and films to be studied in detail: Excerpts from Henry Mayhew’s documentary record London Labour and the London Poor (will be made available online); Charles Dickens’s Christmas book The Chimes; Alan Sillitoe’s working-class ‘classic’ Saturday Night and Sunday Morning and the film adaptation directed by Karel Reisz; the social-problem film Riff-Raff by Ken Loach; Peter Cattaneo’s screen hit The Full Monty. It is essential that all students read and reflect upon the texts before each class. All participants should enrol for a short oral presentation before the beginning of term (see the list in our library, C 602); all B.A. and M.A. students are expected to participate in the Independent Study Group. A class schedule and a bibliography will be made available online.



UnivIS ist ein Produkt der Config eG, Buckenhof