|
Einrichtungen >> Philosophische Fakultät und Fachbereich Theologie (Phil) >> Department Anglistik/Amerikanistik und Romanistik >> Institut für Anglistik und Amerikanistik >>
|
Lehrstuhl für Anglistik, insbesondere Literatur- und Kulturwissenschaft
|
ES Shakespeare [AE_ESShake] -
- Dozent/in:
- Christian Krug
- Angaben:
- Examensseminar, 2 SWS
- Termine:
- Mi, 18:00 - 19:30, C 601
- Voraussetzungen / Organisatorisches:
- Die Lehrveranstaltung gehört in folgenden Studiengängen zu folgenden Modulen:
Zulassungsvoraussetzung: bestandenes Zwischenmodul L-GYM Literature
Prüfung: mündl. Präsentation mit Thesenpapier (20 %)
- Inhalt:
- Wir werden in diesem Seminar ausgewählte Szenen aus Shakespeares Historien, Komödien, Tragödien und Romanzen analysieren. Außerdem werden wir uns mit Dichtungs- und Dramentraditionen sowie mit theater- und ideengeschichtlichen Kontexten beschäftigen.
Die Veranstaltung richtet sich primär an diejenigen, die das Seminar als Teil des Hauptmoduls L-GYM Literature (mit 3 ECTS) absolvieren.
Studierende, die das Thema für eine entsprechende Klausur im Staatsexamen ('Körbchenthema') vorbereiten wollen, werden nur dann aufgenommen, wenn genügend Kapazitäten vorhanden sind.
Von allen Teilnehmenden wird eine mündliche Präsentation mit Thesenpapier erwartet.
- Empfohlene Literatur:
- Eine Übersicht über den Verlauf des Seminars, eine Bibliographie mit Hilfsmitteln zum Selbststudium sowie weiteres Material werden rechtzeitig auf StudOn zugänglich gemacht.
|
|
HS English Modernism, Cultural Identity and Narrative Form [AE_HSEMod] -
- Dozent/in:
- Doris Feldmann
- Angaben:
- Hauptseminar, 2 SWS
- Termine:
- Do, 12:15 - 13:45, C 601
- Voraussetzungen / Organisatorisches:
- Modulzugehörigkeit, Zulassungsvoraussetzungen, Prüfung
BA English and American Studies: Hauptmodul A (301) Literature/Culture (Zulassungsvoraussetzung: Zwischenmodul II) - Hausarbeit
Lehramt Englisch an Gymnasien: Hauptmodul L-GYM Literature. (Zulassungsvoraussetzung: Zwischenmodul Literature) - Hausarbeit (80 %)
MA English Studies: Core Module: Culture (module 4031, exam 40311) - Written assignment (15 pages, 80%) and handout (2-3 pages, 20%)
MA English Studies: Core Module: Literature (module 4051, exam 40511) - Written assignment (15 pages, 80%) and handout (2-3 pages, 20%)
MA English Studies: Master Module II: Culture (module 8350, exam 83501) - Written assignment (15 pages, 80%) and handout (2-3 pages, 20%)
MA English Studies: Master Module II: Literature (module 8360, exam 83601) - Written assignment (15 pages, 80%) and handout (2–3pages, 20%)
MA Literaturstudien - intermedial und interkulturell: Modul 4
- Inhalt:
- The literature of English modernism is characterised by a desire to express new forms of perception: it experiments with narrative voices, reverses external action inward and presents 'reality' as an unreliable subjective narrative. Modernist storytelling alienates the surface of everyday life, but it also makes it permeable and reveals challenges regarding self-conception and the sense of belonging. Traveling and exploring 'foreign' countries as well as urban life in European cities and bourgeois family relationships serve as symbolic cultural spaces in these new modes of representation.
Joseph Conrad is a pioneer in the field of unreliable storytelling; through his much-discussed novella, we will venture into the abysses of Western 'civilization' and of the human psyche. With Virginia Woolf's Mrs Dalloway, we will devote our attention to a milestone in the development of the stream-of-consciousness novel; the desires and anxieties affecting the characters' minds are symptomatic of larger conflicts in British culture after World War I. In sharp snapshots, Katherine Mansfield, the virtuoso 'master' of the modernist short story, presents images of restricted behaviors as well as of repressed conflicts, but also of fleeting moments of understanding, in which the effects of social alienation and self-estrangement are revealed.
We will approach the texts from the perspective of, cultural studies, post-colonial studies, gender studies and psychoanalysis.
In addition, we will discuss the transformation of some of these literary 'classics' into cultural myths by analysing film adapations.
All participants are expected to enrol for for a short oral presentation.
- Empfohlene Literatur:
- Texts: Joseph Conrad, Heart of Darkness; Virginia Woolf, Mrs Dalloway; Katherine Mansfield, "Germans at Meat", "Bliss", "The Garden Party"
Films: Heart of Darkness (1993); Mrs. Dalloway (1997)The course syllabus and a bibliography will be made available in our library (C602) and on StudOn at the beginning of the semester.
|
|
HS The Brontës and Their Cultural and Literary Legacies [AE_HSBron] -
- Dozent/in:
- Sandra Dinter
- Angaben:
- Hauptseminar, 2 SWS
- Termine:
- Do, 14:15 - 15:45, KH 1.014
- Voraussetzungen / Organisatorisches:
- Modulzugehörigkeit, Zulassungsvoraussetzungen, Prüfung
BA English and American Studies: Hauptmodul A (301) Literature/Culture (Zulassungsvoraussetzung: Zwischenmodul II) - Hausarbeit
Lehramt Englisch an Gymnasien: Hauptmodul L-GYM Literature. (Zulassungsvoraussetzung: Zwischenmodul Literature) - Hausarbeit (80 %)
MA English Studies: Core Module: Culture (module 4031, exam 40311) - Written assignment (15 pages, 80%) and handout (2-3 pages, 20%)
MA English Studies: Core Module: Literature (module 4051, exam 40511) - Written assignment (15 pages, 80%) and handout (2-3 pages, 20%)
MA English Studies: Master Module II: Culture (module 8350, exam 83501) - Written assignment (15 pages, 80%) and handout (2-3 pages, 20%)
MA English Studies: Master Module II: Literature (module 8360, exam 83601) - Written assignment (15 pages, 80%) and handout (2–3pages, 20%)
MA Literaturstudien - intermedial und interkulturell (Anglistik als Kernfach): Modul 9 Aufbaumodul
- Inhalt:
- The works and lives of Charlotte, Emily and Anne Brontë continue to fascinate readers all over the world. In fact, the sisters have become a profitable brand. Every year, numerous people visit the Brontë Parsonage Museum in Haworth, read the latest biographies of the family, watch film and television adaptations of Jane Eyre, Wuthering Heights, and The Tenant of Wildfell Hall and buy modern rewritings of these novels. Many of the sisters' fictional characters have become icons. The Yorkshire moors, the sisters' pseudonyms, their imaginary childhood worlds, their alcoholic brother and their early deaths have fuelled the so-called 'Brontë myth'. One of the aims of this seminar is to deconstruct this influential myth. For this purpose, we will discuss the sisters' poetry and the novels Jane Eyre and Wuthering Heights and examine the texts' legacies in contemporary culture and literature. Exploring the concepts of 'transmedia storytelling', 'intertextuality' and 'adaptation' from a theoretically informed perspective, we will deal with (graphic) novels, films, songs and other media that reimagine the Brontës' works and lives. Note that this is a seminar that requires extensive reading. You should be prepared to read several 'bulky books' if you want to attend the seminar.
- Empfohlene Literatur:
- Please purchase and read the 2006 Penguin Classics edition of Charlotte Brontë's Jane Eyre [ISBN: 9780141441146 - please acquire this edition and no other!] over the term break and be ready to discuss it as our first primary text.
|
|
KS Linguistic Varieties and Cultural Difference [AE_KSLVCD] -
- Dozentinnen/Dozenten:
- Karin Höpker, Brigitta Mittmann
- Angaben:
- Kombiseminar, 4 SWS
- Termine:
- Mo, 8:15 - 9:45, C 301
Mi, 8:15 - 9:45, C 303
- Voraussetzungen / Organisatorisches:
- Modulzugehörigkeit
Das Kombiseminar kann in den Studienrichtungen British Studies, Cultural Studies, Literary Studies, General Studies oder Linguistics belegt werden.
- Inhalt:
- Please note that, due to the current situation, this class will initially be conducted via StudOn/ e-learning modules
The linguistic part of this course provides an introduction to varieties of English, focussing on regional and social variation in the UK and the US. Topics include methods of dialectology, speech communities and social networks, language variation and gender, bi- and multilingualism, diglossia, code-switching, language change, attitudes to language variation, and language and power. The literary and cultural studies part provides an introduction to concepts and categories of (cultural) difference such as race, gender, sexuality and class. Constructions of difference will be analyzed in the realm of cultural production including literature, film, and popular culture.
- Empfohlene Literatur:
- Study materials will be made available on StudOn. Please acquire and read in advance: Twain, Mark. The Adventures of Huckleberry Finn(Penguin)
|
|
PS British Romanticism [AE_PSBRom] -
- Dozent/in:
- Sandra Dinter
- Angaben:
- Proseminar, 2 SWS
- Termine:
- Mi, 14:15 - 15:45, KH 2.014
- Voraussetzungen / Organisatorisches:
- Das Proseminar gehört in folgenden Studiengängen jeweils zu folgenden Modulen:
Lehramt Englisch an Grund-, Haupt- und Realschulen: Seminarmodul L-UF Literature
Lehramt Englisch an Gymnasien: Zwischenmodul L-GYM Literature
BA English and American Studies: Zwischenmodul II Literature
BA English and American Studies: Zwischenmodul II Culture
Scheinerwerb: Hausarbeit
- Inhalt:
- Many contemporary cultural concepts, e.g. the notion of literature as an expression of an author's unique emotions, the idea of childhood as a state of innocence and the understanding of nature as a realm that facilitates self-recognition and pleasure, derive from Romanticism, an artistic movement that prevailed in Europe from the late eighteenth century to the early nineteenth century. Following the Enlightenment and the French Revolution, the Romantics challenged rationalism and industrialisation by emphasising spontaneity, emotions and individualism. In this seminar, we will take a closer look at this period by examining selected poetry and prose of the so-called 'Big Six' (William Wordsworth, Samuel Taylor Coleridge, William Blake, John Keats, Percy Bysshe Shelley and Lord Byron), of various female writers (e.g. Charlotte Smith and Mary Shelley) and of lesser-known authors (e.g. John Clare). We will also analyse and contextualise examples of visual and material culture and scrutinise which different roles gender, class, race and age play during the period. Among the literary works that we will discuss in this seminar are Wordsworth and Coleridge's Lyrical Ballads (1798) and Mary Shelley's Frankenstein (1818).
|
|
Textanalyseseminar [AE_TSBLit] -
- Dozent/in:
- Silvia Gerlsbeck
- Angaben:
- Theorieseminar, 2 SWS
- Termine:
- Di, 12:15 - 13:44, C 601
- Voraussetzungen / Organisatorisches:
- Dieser Kurs gehört zu folgendem Modul:
Zulassungsvoraussetzung: Basismodul Literature
- Inhalt:
- Der Kurs vertieft durch die gemeinsame, aktive Analyse kanonischer Texte der britischen Literatur vom 16. bis ins 21. Jahrhundert die Kenntnis zentraler Analysekategorien. Gleichzeitig werden die Gattungstraditionen der Texte und ihre literaturgeschichtliche Einordnung vorgestellt. Dieser Kurs setzt intensive und relativ umfangreiche Lektürearbeit voraus, bitte beginnen Sie daher mit dem Lesen der unten angegebenen längeren Texte bereits vor Beginn des Semesters.
- Empfohlene Literatur:
- Bitte besorgen Sie sich folgende Werke in den jeweils angegebenen Ausgaben (sofern keine spezifische Edition angegeben ist, ist jede Ausgabe des Textes möglich).
William Shakespeare, Othello, bevorzugt Arden Edition
Oscar Wilde, The Importance of Being Earnest
Samuel Beckett, Endgame
Daniel Defoe, Robinson Crusoe, Oxford World's Classics Edition, 2008
J.M. Coetzee, Foe, Penguin Essentials, 2010
Eine Lektüreliste wird am Anfang des Semesters zur Verfügung gestellt. Weitere Textausschnitte und Leitfragen werden auf StudOn veröffentlicht.
|
|
UE ISG zum HS English Modernism, Cultural Identity and Narrative Form [AE_ISEMod] -
- Dozent/in:
- Doris Feldmann
- Angaben:
- Übungsseminar, 1 SWS
- Termine:
- Zeit/Ort n.V.
- Voraussetzungen / Organisatorisches:
- Zeit n.V.
Modulzugehörigkeit, Zulassungsvoraussetzungen, Prüfung
BA English and American Studies: Hauptmodul A (301) Literature/Culture (Zulassungsvoraussetzung: Zwischenmodul II) - Hausarbeit
MA English Studies: Core Module: Culture (module 4031, exam 40311) - Written assignment (15 pages, 80%) and handout (2-3 pages, 20%)
MA English Studies: Core Module: Literature (module 4051, exam 40511) - Written assignment (15 pages, 80%) and handout (2-3 pages, 20%)
MA English Studies: Master Module II: Culture (module 8350, exam 83501) - Written assignment (15 pages, 80%) and handout (2-3 pages, 20%)
MA English Studies: Master Module II: Literature (module 8360, exam 83601) - Written assignment (15 pages, 80%) and handout (2–3pages, 20%)
MA Literaturstudien - intermedial und interkulturell: Modul 4
- Inhalt:
- Independent Study Group zum Hauptseminar.
|
|
VL Shakespeare und die englische Renaissance [AE_VLShake] -
- Dozent/in:
- Doris Feldmann
- Angaben:
- Vorlesung, 2 SWS
- Termine:
- Di, 12:15 - 13:45, Gr. Hörsaal Bismarckstr. 1a
- Voraussetzungen / Organisatorisches:
- Modulzugehörigkeit, Zulassungsvoraussetzungen, Prüfung
Lehramt Englisch an Gymnasien: Optionsmodul L-GYM Literature
(Zulassungsvoraussetzung: Zwischenmodul L-GYM Literature) - mündl. ca. 20 Min.
BA English and American Studies: Hauptmodul B (302) Literature/Culture (Zulassungsvoraussetzung: bestandenes Zwischenmodul II) - mündl. ca. 20 Min.
- Inhalt:
- Diese Vorlesung richtet sich primär an Studierende im Hauptstudium und bietet vertieftes kanonisches Wissen im Bereich der englischen Literatur- und Kulturgeschichte der Frühen Neuzeit. Als literarische Gattung wird insbesondere das Drama im Mittelpunkt stehen; zudem
wird auch kanonische Lyrik (Sonette, Petrarchismus, Pastorale Dichtung, Metaphysical Poetry) vorgestellt.
Insgesamt liegt der Fokus auf Shakespeare, wobei ein exemplarischer Einblick in Historien, Komödien und Tragödien im Vordergrund steht. Daneben werden auch zeitgenössische theater- und ideengeschichtliche Kontexte sowie aktuelle Rezeptionsaspekte (in der Forschung wie in der Populärkultur) berücksichtigt. Die Vorlesung bietet sowohl einen systematischen Überblick als auch exemplarische Textanalysen; sie eignet sich als Vorbereitung auf das Staatsexamen (Klausur) sowie auf literatur- und kulturwissenschaftliche Abschlussarbeiten.
- Empfohlene Literatur:
- Eine Übersicht über den Verlauf der Vorlesung, Literaturhinweise zum Selbststudium und die jeweils relevanten Textausschnitte werden auf StudOn zur Verfügung gestellt.
|
|
 |
 |
|
UnivIS ist ein Produkt der Config eG, Buckenhof |
|
|