|
Einrichtungen >> Philosophische Fakultät und Fachbereich Theologie (Phil) >> Department Fachdidaktiken >>
|
Lehrstuhl für Fremdsprachendidaktik mit Schwerpunkt Didaktik des Englischen
|
AS English Linguistics II [AN_ASLing] -
- Dozent/in:
- Dozenten
- Angaben:
- Aufbauseminar, 2 SWS, Frühstudium
- Voraussetzungen / Organisatorisches:
- The Aufbauseminar English Linguistics II belongs to the following modules in the indicated degree programs:
BA English and American Studies: Basismodul III Linguistics B. (No requirements but previous attendance of GS strongly recommended.)
Lehramt Englisch an Gymnasien: Basismodul III Linguistics B. (No requirements but previous attendance of GS strongly recommended.)
Lehramt Englisch an Grund-, Mittel- und Realschulen: Elementarmodul L-UF Linguistics II. (No requirements but previous attendance of GS strongly recommended.)
- Inhalt:
- The goal of the Aufbauseminar English Linguistics II is
to continue the linguistic description started in the Grundseminar on different levels of structure (phonology, morphology, syntax, etc.), for example by considering the contrastive (English-German) and historical perspective,
to discuss the limitations of the models introduced in the Grundseminar (syntax according to CGEL, structural description of meaning through componential analysis, etc.) and to introduce alternative models (valency theory in syntax, description of meaning through prototypes, etc.), as well as
to introduce areas of linguistics which have not found a place in the Grundseminar (e.g. lexicography or variational linguistics)
NB In the degree programs BA and L-Gym, the Aufbauseminar and the Basisvorlesung are examined in a joint written end-of-semester test. Therefore, these courses must be attended in the same semester.
- Empfohlene Literatur:
- Required reading: Thomas Herbst. 2010. English Linguistics. Berlin: de Gruyter.
| | | Mi | 9:45 - 11:15 | U1.012 | |
Dyka, S. | |
ab 27.10.2021 |
|
Britische Autorinnen des 20. Jahrhunderts [AN_MSBritA20] -
- Dozent/in:
- Simone Broders
- Angaben:
- PS (MS, PO 2020)
- Termine:
- Do, 9:45 - 11:15, St.Paul 00.310
- Voraussetzungen / Organisatorisches:
- Das Proseminar bildet das Seminarmodul L-UF Literature (5 ECTS) und wird mit einer Hausarbeit abgeschlossen.
Dieses Seminar richtet sich an Studierende im nicht-vertieften Lehramtsstudiengang (Nürnberg Campus Regensburger Straße) und ist für Studierende im vertieften Lehramtsstudiengang (Gymnasien) nicht geeignet!
Von den TeilnehmerInnen wird die Übernahme einer kurzen Präsentation erwartet.
- Inhalt:
- Frauen haben sich zu allen Zeiten als literarische Produzentinnen betätigt. Dennoch stellt das 20. Jahrhundert in vielerlei Hinsicht eine Ausnahmeerscheinung dar: Der Zeitraum, in dem modernistische Strömungen aufkommen, ist zugleich der Höhepunkt der Suffragettenbewegung und des first-wave-Feminismus, deren Protagonistin, die New Woman, selbstbewusst in die öffentliche Sphäre vordringt (Levenson 1999: 174). Unter dem Eindruck des französischen poststrukturalistischen Feminismus setzen es sich Autorinnen in der zweiten Hälfte des 20. Jahrhunderts zum Ziel, patriarchalische Mythen aufzudecken und deren Manipulation mit ihren eigenen Waffen zu schlagen.
Ziel des Seminars ist es, einen Überblick über die von Frauen verfasste englische Literatur des 20. Jahrhunderts zu gewinnen, wobei auch die Einflüsse US-amerikanischer Autorinnen wie Amy Lowell und H.D. berücksichtigt werden.
Zur Lektüre zählen unter anderem ausgewählte Werke von Virginia Woolf, Katherine Mansfield, Angela Carter, Jeanette Winterson (Erzählliteratur), Carol Ann Duffy, Liz Lochhead, Jackie Kay (Lyrik) und Caryl Churchill (Drama). Das Seminar schließt mit einer Betrachtung feministisch-dystopischer Szenarien anhand von Naomi Aldermans aktuellem Roman The Power(2016) ab.
- Empfohlene Literatur:
- (in Lesereihenfolge)
Woolf, Virginia. To the Lighthouse.
Winterson, Jeanette. Oranges Are Not the Only Fruit.
Churchill, Caryl. Top Girls.
Alderman, Naomi. The Power.
Broders, Simone. Academic Skills. An Introduction for English and American Studies. UTB/Fink, 2020. ISBN 9783825253318.
|
|
Challenges and chances in the transition from primary to secondary school -
- Dozent/in:
- Jörg Schönauer
- Angaben:
- PS (MS, PO 2020)
- Termine:
- Fr, 9:45 - 11:15, U1.030
- Voraussetzungen / Organisatorisches:
- This course ist part of the "Basismodul Englischdidaktik"
Proseminare (3 ECTS)
Prüfungsnummer: 71112 (Studienbeginn vor WS 2020/21) Wichtig! Für Studierende nach neuer PO (Studienbeginn ab WS 2020/21) sind dies Mittelseminare mit der Prüfungsnummer 71122
Diese Lehrveranstaltung findet in Präsenz statt, wenn es die pandemische Lage zulässt. Aktuelle Informationen ggf. kurz vor Vorlesungsbeginn.
2 SWS, Anwesenheitspflicht
- Inhalt:
- Dieses Proseminar richtet sich sowohl an Studierende für Grundschule, Mittelschule, Realschule sowie Gymnasium. Ziel ist ein reger Austausch zwischen den am Übergang beteiligten Schulformen, sowie die Erarbeitung von Herangehensweisen, um zukünftige Lehrkräfte für Problemfelder und die daraus entstehenden Möglichkeiten zu sensibilisieren.
- Empfohlene Literatur:
- Zur Vergabe der ECTS-Punkte ist aktive Mitarbeit, das Erstellen eines Referates mit Planung einer Unterrichtseinheit sowie eine schriftliche Dokumentation erforderlich.
|
|
Einführungsseminar TEFL (Teaching English as a Foreign Language) [AN_GSTEFL] -
- Dozent/in:
- Dozenten
- Angaben:
- Grundseminar, 2 SWS
- Voraussetzungen / Organisatorisches:
- This course is part of the "Basismodul Englischdidkatik."
Exam indices (relevant for registration):
Prüfungsnummern: 71111 (PO 2012) and 71121 (PO 2020).
Participation in class, final written exam (minimum required grade: 4.0)Piske: Dieser Kurs wird zunächst digital angeboten. Weitere Informationen finden Sie unter: StudOn: https://www.studon.fau.de/studon/goto.php?target=crs_358574
Steinlen: Dieser Kurs wird zunächst digital angeboten. Weitere Informationen finden Sie unter: StudOn: https://www.studon.fau.de/crs1194991.html
- Inhalt:
- This introductory course presents a survey of the main fields of Teaching English as a Foreign Language. We will refer to important principles underlying second language learning and we will discuss the different purposes, participants, practices, competences, areas and contexts of language teaching, learning and use. We will explore contemporary and more traditional approaches to foreign language teaching such as task-based language learning, content and language integrated learning, the grammar-translation method and audio-lingualism.
- Empfohlene Literatur:
- Müller-Hartmann, A. & Schocker-von Ditfurth, M. (2004). Introduction to English Language Teaching. Stuttgart: Klett.
| | | Di | 9:45 - 11:15 | 1.121 | |
Piske, Th. | |
| | Mi | 8:00 - 9:30 | U1.030 | |
Steinlen, A. | |
| | Mi | 9:45 - 11:15 | St.Paul 00.310 | |
Steinlen, A. | |
|
GS English Linguistics I [AN_GSLING] -
- Dozent/in:
- Dozenten
- Angaben:
- Grundseminar, 2 SWS, Frühstudium
- Studienrichtungen / Studienfächer:
- WPF BPT-BA-Eng 1-3
- Voraussetzungen / Organisatorisches:
- The Grundseminar Linguistics I belongs to the following modules in the indicated degree programs:
BA English and American Studies: Basismodul II Linguistics. (No requirements.)
Lehramt Englisch an Gymnasien: Basismodul II Linguistics. (No requirements.)
Lehramt Englisch an Grund-, Mittel- und Realschulen: Elementarmodul L-UF Linguistics. (No requirements.)
- Inhalt:
- Linguistics is the scientific study of language. The Grundseminar Linguistics I, in combination with the Aufbauseminar and the Basisvorlesung (except for students of L-UF), is intended to give an overview of essential aspects of the field, of approaches and research methods. This includes questions like the following:
How can the structure of language be described? For example: How are different sounds formed and what function do sounds have in the act of communication? How are words and how are sentences structured?
How do people use language? How does the language of different people vary and why do people vary in their use of language? Why and how does language change?
Is linguistics supposed to describe or prescribe linguistic usage? Is there correct and incorrect English in native speakers? Who decides what correct English is?
How can insights gained in this way be used for the teaching and learning of English? Are some English grammars and dictionaries better than others, and what are the criteria?
The prerequisite for a successful participation in the Grundseminar English Linguistics is a sound knowledge of English. The course itself will be held in English and concludes with a written end-of-semester test.
- Empfohlene Literatur:
- Required reading: Herbst, Thomas. 2010. English Linguistics. Berlin: de Gruyter.
| | | Mi | 8:00 - 9:30 | U1.038 | |
Dyka, S. | |
ab 27.10.2021 |
| | Fr | 11:30 - 13:00 | 2.031 | |
Klotz, M. | |
| | Fr | 14:00 - 15:30 | 2.047 | |
Klotz, M. | |
|
L2 Phonetics and Phonology [AN_MSL2Phon] -
- Dozent/in:
- Miguel Llompart García
- Angaben:
- PS (MS, PO 2020), 2 SWS
- Termine:
- Fr, 11:30 - 13:00, 2.047
- Voraussetzungen / Organisatorisches:
- The Proseminar/Mittelseminar Linguistics belongs to the following modules in the indicated degree programs:
BA English and American Studies: Zwischenmodul II Linguistics. (Requirements: completed Zwischenmodul I: Thematisches Kombinationsmodul)
Lehramt Englisch an Gymnasien: Zwischenmodul L-GYM Linguistics. (Requirements: completed Basismodul Linguistics)
Lehramt Englisch an Grund-, Haupt- und Realschulen: Seminarmodul L-UF Linguistics. (Requirements: completed Elementarmodul Linguistics)
Evaluation: homework + final written assignment
- Inhalt:
- Why is it that, when learning a language other than our native language (L2), some of its sounds are so difficult for us to perceive and produce correctly? And why do most of us still retain a noticeable foreign-sounding accent when we speak in an L2, even after years and years of instruction and extensive exposure to said L2? In this proseminar, we will try to find an answer to these questions while we focus on a linguistic situation that should be quite common here in Erlangen; that of native German speakers who learn English as an L2. We will quickly review the basic foundations of phonetics and phonology, try to anticipate the potential difficulties of German learners of English by means of contrastive phonological analysis, read about how these difficulties have been examined in scientific research using acoustic and behavioral measures, and even gain insights on how to conduct an experiment ourselves. Most importantly, we will also discuss the consequences that difficulties with specific L2 sounds (e.g., the initial sound of the words think and thief) have on the different levels of processing and representation involved in spoken communication (e.g. phonological, lexical, semantic).
|
|
PS/MS Asian American Literatures [AE_MSAsAmL] -
- Dozent/in:
- Katharina Gerund
- Angaben:
- PS (MS, PO 2020), 2 SWS
- Termine:
- Mi, 16:15 - 17:45, C 301
- Voraussetzungen / Organisatorisches:
- Das Seminar gehört in folgenden Studiengängen jeweils zu folgenden Modulen:
BA English and American Studies: Zwischenmodul II Literature (Zulassungsvoraussetzung: Zwischenmodul I: Thematisches - Kombinationsmodul)
BA English and American Studies: Zwischenmodul II (Studienrichtung American Studies; Zulassungsvoraussetzung: abgeschlossene GOP)
Lehramt Englisch an Gymnasien: Zwischenmodul L-GYM Literature (Zulassungsvoraussetzung: Basismodul Literature)
Lehramt Englisch an Grund-, Mittel- und Realschulen: Seminarmodul L-UF Literature (Zulassungsvoraussetzung: Elementarmodul L-UF Literature)
- Inhalt:
- This course offers students an introduction to Asian American literatures from the mid-20th century until today. We will read a selection of canonical and contemporary texts (drama, novels/memoirs, and short stories) by authors such as Hisaye Yamamoto, David Henry Hwang, Maxine Hong Kingston, Karen Tei Yamashita, and Ocean Vuong. Our analyses will focus on central topics and themes including immigration and displacement, exclusion and citizenship, and the construction of gendered and racialized identities; and they will pay particular attention to the variety of styles and genres that shape Asian American literatures. Furthermore, we will situate the texts within the literary field as well as within their specific socio-cultural, political, and historical contexts.
- Empfohlene Literatur:
- Please buy:
Kingston, Maxine Hong. The Woman Warrior: Memoirs of a Girlhood Among Ghosts. 1976. Vintage, 1989.
Yamashita, Karen Tei. Tropic of Orange. 1997. Coffee House Press, 2017.
Vuong, Ocean. On Earth We're Briefly Gorgeous. 2019. Vintage, 2020.
All other readings will be provided via StudOn.
|
|
PS/MS Hollywood Novels [AE_MSHWNovel] -
- Dozent/in:
- Heike Paul
- Angaben:
- PS (MS, PO 2020), 2 SWS
- Termine:
- Di, 18:15 - 19:45, C 301
- Voraussetzungen / Organisatorisches:
- Das Seminar gehört in folgenden Studiengängen jeweils zu folgenden Modulen:
BA English and American Studies: Zwischenmodul II Literature (Zulassungsvoraussetzung: Zwischenmodul I: Thematisches Kombinationsmodul)
BA English and American Studies: Zwischenmodul II (Studienrichtung American Studies; Zulassungsvoraussetzung: abgeschlossene GOP)
Lehramt Englisch an Gymnasien: Zwischenmodul L-GYM Literature (Zulassungsvoraussetzung: Basismodul Literature)
Lehramt Englisch an Grund-, Mittel- und Realschulen: Seminarmodul L-UF Literature I oder II (Zulassungsvoraussetzung: Elementarmodul L-UF Literature I und II)
- Inhalt:
- Hollywood – the name itself highly iconic and almost mythical – is both a geographical and a symbolic center in much of American fiction since the early 20th century. A neighborhood of Los Angeles and the home of the American film industry, Hollywood evokes stardom and glamor, success and wealth. The Hollywood novel typically portrays the lives of individuals who become part of Hollywood’s culture industry, yet, it often claims to focus on the behind-the-scenes stories we do not see on the big screen. In this vein, it also examines the dark underside of the star cult and the often-tragic fates of people who work in and around “the dream factory.”
The seminar offers an overview of the Hollywood novel as genre and formula – from Nathaniel West’s The Day of the Locust (1939, one of the first Hollywood novels) and Joan Didion’s Play It As It Lays (1970) to Jackie Collins’ popular classic Hollywood Wives (1983) and, most recently, Stewart O’Nan’s West of Sunset (2015) and Quentin Tarantino’s Once Upon a Time in Hollywood (2021, which we will read in excerpts). In addition, we will also look at visual renderings of the Hollywood-setting in film, television series as well as song lyrics.
- Empfohlene Literatur:
- Nathaniel West, The Day of the Locust (Penguin paperback)
Jackie Collins, Hollywood Wives
Stewart O’Nan, West of SunsetFurther material will be provided on studon.
|
|
VHB MS/HS Foundations of CLIL – Content and Language Integrated Learning (LA GS, MS, RS/GYM) -
- Dozent/in:
- David Matheisl
- Angaben:
- MS (HS, PO 2020)
- Termine:
- Zeit/Ort n.V.
- Voraussetzungen / Organisatorisches:
- This course is part of the "Aufbaumodul Englischdidaktik" (5 ECTS)
Zulassungsvoraussetzung: abgeschlossenes Basismodul
1. Mittelseminare (4 ECTS)
Prüfungsnummer: 72511 (Studienbeginn vor WS 2020/21)
Wichtig! Für Studierende nach neuer PO (Studienbeginn ab WS 2020/21) sind dies Hauptseminare mit der Prüfungsnummer 72521.
Mittelseminar, 2 SWS, ECTS-Studium, ECTS-Credits: 4. Das Seminar findet virtuell in englischer Sprache statt Anmeldung und weitere Informationen unter http://www.vhb.org. Wenn Sie an diesem Seminar teilnehmen möchten, müssen Sie sich bei der Virtuellen Hochschule Bayern unter http://www.vhb.org registrieren und unter den Kategorien „Lehramt“ und „Fachdidaktik Englisch“ die Veranstaltung "Foundations of CLIL“ aus dem Kursprogramm für das Wintersemester 2020/21 wählen. Die Veranstaltung wird in allen Lehramtsstudiengängen als vollständiger Ersatz eines (Mittel)Seminars im Aufbaumodul der Englischdidaktik anerkannt. Zuständig für den Kurs ist die KU Eichstätt-Ingolstadt. Fragen richten Sie bitte unter Angabe Ihrer Immatrikulationsnummer und des Kurstitels an Frau Deborah Költzsch (DKoeltzsch@ku.de).
- Inhalt:
- Institution: Lehrstuhl für Fremdsprachendidaktik mit Schwerpunkt Didaktik des Englischen
The seminar offers a first introduction into the CLIL subject matter for students in a teacher training program for elementary school, vocational school, secondary modern school, grammar school and vocational college.
Course Outline: 1. Introduction to CLIL 2. Language acquisition revisited 3. Towards multilingualism 4. Literacy Learning in CLIL 5. Early CLIL 6. Lesson planning - 4Cs Framework 7. Lesson planning - Scaffolding 8. Error analysis and feedback 9. Assessing CLIL 10. Developing CLIL material 11. Test
ECTS-Informationen:
Credits: 4
|
|
VHB Proseminar Foreign language learning and teaching with digital media (Online-Kurs bayernweit) -
- Dozent/in:
- Bernhard Hölzel
- Angaben:
- PS (MS, PO 2020), 2 SWS, ECTS: 3
- Termine:
- Zeit/Ort n.V.
- Voraussetzungen / Organisatorisches:
- This course ist part of the "Basismodul" Proseminare (3 ECTS)
Prüfungsnummer: 71112 (Studienbeginn vor WS 2020/21) Wichtig! Für Studierende nach neuer PO (Studienbeginn ab WS 2020/21) sind dies Mittelseminare mit der Prüfungsnummer 71122
Proseminar für Studierende mit bestandenem Grundseminar TEFL. Das Seminar findet virtuell in englischer Sprache statt und es wird für den Kurs ein Video bereitgestellt, im dem alle wichtigen Informationen enthalten sind. Onlinekurs mit einem Präsenztermin, an dem die Klausur abgehalten wird. Die Anrechnung von ECTS-Punkten erfolgt nach kontinuierlicher Kursteilnahme und Bestehen der Präsenzklausur (60%+ pass, <60% fail).
Anmeldung zum Kurs über die VHB Webseite http://www.vhb.org
Anmeldung zur Klausur in Erlangen über www.campus.uni-erlangen.de innerhalb des regulären Anmeldezeitraums.
Sprachkurs für Hörer aller Fakultäten, geeignet als Schlüsselqualifikation, für Gasthörer zugelassen, kostenfrei für FAU-Studierende, Abschlussklausur am
Zeit und Ort: Einzeltermin am
Raum
- Inhalt:
- Der Onlinekurs macht Lehramtsstudierende in der Fremdsprachendidaktik mit praktischen Arbeits- und Anwendungsfeldern digitaler Medien im Unterricht vertraut. Vor dem Hintergrund theoriebasierter Modellüberblicke, beispielsweise zur Entwicklung des Medieneinsatzes oder der didaktisch-methodischen Entscheidungsbereiche im Umgang mit Medien im modernen Fremdsprachenunterricht, werden praktische und zeitgemäße Einsatzmöglichkeiten digitaler Medien aufgezeigt, analysiert und kreativ in eigenen Unterrichtsplanungen mit Bezug zu TBLL, ICC und CLIL umgesetzt.
ECTS-Informationen:
Credits: 3
|
|
 |
 |
|
UnivIS ist ein Produkt der Config eG, Buckenhof |
|
|