|
Einrichtungen >> Philosophische Fakultät und Fachbereich Theologie (Phil) >> Department Fachdidaktiken >>
|
Lehrstuhl für Fremdsprachendidaktik mit Schwerpunkt Didaktik des Englischen
|
Challenges and chances in the transition from primary to secondary school -
- Dozent/in:
- Jörg Schönauer
- Angaben:
- PS (MS, PO 2020), 2 SWS
- Termine:
- Fr, 9:45 - 11:15, 0.014
- Voraussetzungen / Organisatorisches:
- This course ist part of the "Basismodul Englischdidaktik"
Proseminare (3 ECTS)
Prüfungsnummer: 71112 (Studienbeginn vor WS 2020/21) Wichtig! Für Studierende nach neuer PO (Studienbeginn ab WS 2020/21) sind dies Mittelseminare mit der Prüfungsnummer 71122
Diese Lehrveranstaltung findet in Präsenz statt, wenn es die pandemische Lage zulässt. Aktuelle Informationen ggf. kurz vor Vorlesungsbeginn.
2 SWS, Anwesenheitspflicht
- Inhalt:
- Dieses Proseminar richtet sich sowohl an Studierende für Grundschule, Mittelschule, Realschule sowie Gymnasium. Ziel ist ein reger Austausch zwischen den am Übergang beteiligten Schulformen, sowie die Erarbeitung von Herangehensweisen, um zukünftige Lehrkräfte für Problemfelder und die daraus entstehenden Möglichkeiten zu sensibilisieren.
- Empfohlene Literatur:
- Zur Vergabe der ECTS-Punkte ist aktive Mitarbeit, das Erstellen eines Referates mit Planung einer Unterrichtseinheit sowie eine schriftliche Dokumentation erforderlich.
|
|
Einführungsseminar TEFL (Teaching English as a Foreign Language) [AN_GSTEFL] -
- Dozent/in:
- Dozenten
- Angaben:
- Grundseminar, 2 SWS
- Voraussetzungen / Organisatorisches:
- This course is part of the "Basismodul Englischdidkatik."
Exam indices (relevant for registration):
Prüfungsnummern: 71111 (PO 2012) and 71121 (PO 2020).
Participation in class, final written exam (minimum required grade: 4.0)
- Inhalt:
- This introductory course presents a survey of the main fields of Teaching English as a Foreign Language. We will refer to important principles underlying second language learning and we will discuss the different purposes, participants, practices, competences, areas and contexts of language teaching, learning and use. We will explore contemporary and more traditional approaches to foreign language teaching such as task-based language learning, content and language integrated learning, the grammar-translation method and audio-lingualism.
- Empfohlene Literatur:
- Müller-Hartmann, A. & Schocker-von Ditfurth, M. (2004). Introduction to English Language Teaching. Stuttgart: Klett.
| | | Di | 9:45 - 11:15 | 1.041 | |
Piske, Th. | |
| | Mi | 8:00 - 9:30 | 1.010 | |
Steinlen, A. | |
| | Mi | 9:45 - 11:15 | 1.010 | |
Steinlen, A. | |
|
English Linguistics I [AN_GSLing] -
- Dozent/in:
- Dozenten
- Angaben:
- Grundseminar, 2 SWS
- Studienrichtungen / Studienfächer:
- WPF BPT-BA-Eng 1-3
- Voraussetzungen / Organisatorisches:
- The Grundseminar Linguistics I belongs to the following modules in the indicated degree programs:
BA English and American Studies: Basismodul Linguistics (A). (No requirements.)
Lehramt Englisch an Gymnasien: Basismodul Linguistics (A). (No requirements.)
Lehramt Englisch an Grund-, Mittel- und Realschulen: Elementarmodul L-UF Linguistics. (No requirements.)
- Inhalt:
- Linguistics is the scientific study of language. The Grundseminar Linguistics I, in combination with the Aufbauseminar and the Basisvorlesung (except for students of L-UF), is intended to give an overview of essential aspects of the field, of approaches and research methods. This includes questions like the following:
How can the structure of language be described? For example: How are different sounds formed and what function do sounds have in the act of communication? How are words and how are sentences structured?
How do people use language? How does the language of different people vary and why do people vary in their use of language? Why and how does language change?
Is linguistics supposed to describe or prescribe linguistic usage? Is there correct and incorrect English in native speakers? Who decides what correct English is?
How can insights gained in this way be used for the teaching and learning of English? Are some English grammars and dictionaries better than others, and what are the criteria?
The prerequisite for a successful participation in the Grundseminar English Linguistics is a sound knowledge of English. The course itself will be held in English and concludes with a written end-of-semester test.
- Empfohlene Literatur:
- Required reading: Herbst, Thomas. 2010. English Linguistics. Berlin: de Gruyter.
| | | Fr | 11:30 - 13:00 | 1.033 | |
Klotz, M. | |
|
English Linguistics II [AN_ASLing] -
- Dozent/in:
- Dozenten
- Angaben:
- Aufbauseminar, 2 SWS
- Voraussetzungen / Organisatorisches:
- The Aufbauseminar English Linguistics II belongs to the following modules in the indicated degree programs:
BA English and American Studies: Basismodul III Linguistics B. (No requirements but previous attendance of GS strongly recommended.)
Lehramt Englisch an Gymnasien: Basismodul III Linguistics B. (No requirements but previous attendance of GS strongly recommended.)
Lehramt Englisch an Grund-, Mittel- und Realschulen: Elementarmodul L-UF Linguistics II. (No requirements but previous attendance of GS strongly recommended.)
- Inhalt:
- The goal of the Aufbauseminar English Linguistics II is
to continue the linguistic description started in the Grundseminar on different levels of structure (phonology, morphology, syntax, etc.), for example by considering the contrastive (English-German) and historical perspective,
to discuss the limitations of the models introduced in the Grundseminar (syntax according to CGEL, structural description of meaning through componential analysis, etc.) and to introduce alternative models (valency theory in syntax, description of meaning through prototypes, etc.), as well as
to introduce areas of linguistics which have not found a place in the Grundseminar (e.g. lexicography or variational linguistics)
NB In the degree programs BA and L-Gym, the Aufbauseminar and the Basisvorlesung are examined in a joint written end-of-semester test. Therefore, these courses must be attended in the same semester.
- Empfohlene Literatur:
- Required reading: Thomas Herbst. 2010. English Linguistics. Berlin: de Gruyter.
| | | Mi | 9:45 - 11:15 | U1.038 | |
Dyka, S. | |
| | Do | 9:45 - 11:15 | U1.031 | |
Dyka, S. | |
| | Fr | 9:45 - 11:15 | U1.038 | |
Klotz, M. | |
|
Mittelfristige Anbahnung von diskursiven Kompetenzen mit Hilfe von Storybooks -
- Dozent/in:
- Manuela Rosner
- Angaben:
- PS (MS, PO 2020), 2 SWS, für FAU Scientia Gaststudierende zugelassen
- Termine:
- Mi, 11:30 - 13:00, 1.121
Einzeltermin am 27.7.2022, 11:30 - 13:00, 1.041
- Voraussetzungen / Organisatorisches:
- This course ist part of the "Basismodul Englischdidaktik"
Proseminare (3 ECTS)
Prüfungsnummer: 71112 (Studienbeginn vor WS 2020/21) Wichtig! Für Studierende nach neuer PO (Studienbeginn ab WS 2020/21) sind dies Mittelseminare mit der Prüfungsnummer 71122
Maximale Teilnehmerzahl: 20
Zur Vergabe der ECTS-Punkte ist das Erstellen einer Unterrichtseinheit zur Anbahnung diskursiver Kompetenzen im Seminar erforderlich sowie ein thematisch einschlägiges Referat bzw. die Anfertigung von Reflexionspapieren.
- Inhalt:
- Diskursive Kompetenzen sind der Schwerpunkt des neuen Lehrplans Plus. Dabei spielt das Storytelling im Englischunterricht der Grundschule eine wichtige Rolle. Durch das Vorlesen eines authentischen Kinderbuches kann Wortschatz eingeführt, wiederholt und im Sinnkontext hörverstehend erfasst werden. Die Kinder erleben gesprochene Sprache und machen die Erfahrung, dass sie die Handlung verstehen, auch wenn sie nicht jedes einzelne Wort kennen. Im Seminar wird anhand einiger Klassiker der Kinderliteratur die Anbahnung diskursiver Kompetenzen durch den Einsatz von Storybooks vorgestellt, im Hinblick auf mittelfristige Unterrichtsplanung selbst entwickelt sowie passende Übungen und Schüleraktivitäten erarbeitet.
|
|
PS/MS Adoleszenz in der amerikanischen Literatur [AN_MSAdoleszenz] -
- Dozent/in:
- Klaus Lösch
- Angaben:
- PS (MS, PO 2020), 2 SWS, für FAU Scientia Gaststudierende zugelassen
- Termine:
- Mi, 9:45 - 11:15, 0.014
- Voraussetzungen / Organisatorisches:
- Das Proseminar bildet das Seminarmodul L-UF Literature I oder II (5 ECTS-Punkte).
Zulassungsvoraussetzung sind die erfolgreich abgeschlossenen Elementarmodule L-UF Literature I und II.
Die Teilnehmerinnen müssen ein mündliches Kurzreferat als Studienleistung erstellen. Der Scheinerwerb erfolgt durch die Anfertigung einer schriftlichen Hausarbeit.
- Inhalt:
- Die Phase der Adoleszenz ist seit jeher beliebter Stoff der Literatur. Sie ist geprägt von Auseinandersetzungen des/der Heranwachsenden mit Eltern und Familie, mit der eigenen Sexualität, mit den Rollenerwartungen und dem Normen- und Wertesystem der Gesellschaft. Anhand des Erwachsenwerdens im Spannungsfeld zwischen Anpassung und Rebellion lassen sich nicht nur der Generationenkonflikt und jugendliche Subkulturen, sondern mit der Welt der Erwachsenen auch kulturelle Spezifika der jeweiligen sozialen und/oder ethnischen Gruppe sowie gesamtgesellschaftliche Problemfelder wie etwa classism, racism, sexism literarisch darstellen und kritisch beleuchten.
Wir analysieren exemplarisch Jerome D. Salingers The Catcher in the Rye (1951), den bekanntesten (männlichen) Adoleszenzroman der Nachkriegsepoche, The House on Mango Street (1983) der Chicana-Autorin Sandra Cisneros, den semi-autobiographischen Text The Absolutely True Diary of a Part-Time Indian (2007) des Native American Sherman Alexie, den preisgekrönten afro-amerikanischen Jugendroman The Hate U Give (2015) von Angie Thomas (2015) und Jennifer Clements Roman Gun Love (2018), der eine Jugend im Milieu der trailer parks thematisiert.
- Empfohlene Literatur:
- Texte (anzuschaffen):
J.D. Salinger, The Catcher in the Rye (Penguin)
Sandra Cisneros, The House on Mango Street (Vintage)
Sherman Alexie, The Absolutely True Diary of a Part-Time Indian (Andersen)
Angie Thomas, The Hate U Give (Balzer & Bray)
Jennifer Clement, Gun Love (Hogarth)
|
|
PS/MS Gender Roles in Victorian Literature [AN_MSVicLit] -
- Dozent/in:
- Ulrike Dencovski
- Angaben:
- PS (MS, PO 2020), 2 SWS, für FAU Scientia Gaststudierende zugelassen
- Termine:
- Do, 9:45 - 11:15, U1.030
- Voraussetzungen / Organisatorisches:
- Scheinerwerb: Referat + Hausarbeit
- Inhalt:
- In this seminar we will consider the formation, negotiation, and subversion of gender roles in the Victorian period. To do so, we will consider various cultural representations of femininity and masculinity. The focus of the seminar will be on the discussion of literary negotiations of Victorian gender roles in canonical Victorian novels and poetry.
- Empfohlene Literatur:
- Please buy and read the following texts:
Charlotte Bronte. Jane Eyre (1847). (Penguin Classics, 1994)
Elizabeth Gaskell. Cranford (1853). (Oxford Classsics, 2008)
Robert Louis Stevenson. The Strange Case of Dr. Jekyll and Mr. Hyde (1886). (Norton Critical Edition, 2003).
Additional material will be provided via StudOn at the beginning of term.
|
|
PS/MS Lexicography [AN_MSLexicography] -
- Dozent/in:
- Susanne Dyka
- Angaben:
- PS (MS, PO 2020), 2 SWS, für FAU Scientia Gaststudierende zugelassen
- Termine:
- Di, 8:00 - 9:30, U1.038
- Voraussetzungen / Organisatorisches:
- Das Proseminar Linguistics gehört in folgenden Studiengängen jeweils zu folgenden Modulen:
BA English and American Studies: Zwischenmodul II Linguistics. (Zulassungsvoraussetzung: Zwischenmodul I: Thematisches Kombinationsmodul)
Lehramt Englisch an Gymnasien: Zwischenmodul L-GYM Linguistics. (Zulassungsvoraussetzung: Basismodul Linguistics)
Lehramt Englisch an Grund-, Haupt- und Realschulen: Seminarmodul L-UF Linguistics. (Zulassungsvoraussetzung: Elementarmodul Linguistics)
- Inhalt:
- Lexicography deals with dictionaries, which are important tools for language learners. Learners use them to look up words and constructions, to check pronunciation and spelling.
In this seminar we will discuss monolingual and bilingual dictionaries by looking more closely at various information categories like collocations, valency information, labels etc. in these dictionaries. We will also discuss several specialized dictionaries, e.g. pronunciation dictionaries, collocations dictionaries.
|
|
PS/MS Pragmatics [AN_MSPragmatics] -
- Dozent/in:
- Elodie Winckel
- Angaben:
- PS (MS, PO 2020), 2 SWS, für FAU Scientia Gaststudierende zugelassen
- Termine:
- Fr, 14:00 - 15:30, 0.014
- Voraussetzungen / Organisatorisches:
- Two assignments are due during the semester, and student peer-review is expected. Students are also required to write a seminar paper (deadline 15.09).
- Inhalt:
- Talking is not just about generating sounds, not just about putting the right inflection markers in the right place, not just about getting the words in the right order. Talking is also about informing, making people laugh, or blaming someone. Words can hurt, can do good, and can even "change the world".
In this course, we will explore various aspects of pragmatics: information packaging (how information is organized to be conveyed effectively), implicatures (what is said without exactly being said), discourse analysis (the observation of speech in context) and more. We will see that the mutual understanding between interlocutors is based on complex principles, which we learn at a very young age.
Another important aspect of this course will be the learning of methodological skills. During the semester, you will read a scientific article by yourself and present it to your fellow students. At the end of the semester, you will be graded on an final paper (Hausarbeit) of about a dozen pages.
- Empfohlene Literatur:
- Bublitz, Wolfram, and Christian R. Hoffmann. 2019. Englische Pragmatik: Eine Einführung. 3. neu bearbeitete und erweiterte Auflage. Berlin: Schmidt, Erich.
Cutting, Joan. 2015. Pragmatics: A Resource Book for Students. Third Edition. Milton Park, Abingdon, Oxon ; New York, NY: Routledge.
|
|
Teaching English outside the classroom-Blockseminar -
- Dozent/in:
- Manuela Rosner
- Angaben:
- PS (MS, PO 2020), für FAU Scientia Gaststudierende zugelassen
- Termine:
- Einzeltermine am 22.6.2022, 15:45 - 17:15, Raum n.V.
1.7.2022, 2.7.2022, 8.7.2022, 9.7.2022, 15.7.2022, 16.7.2022, 15:00 - 18:00, Raum n.V.
- Voraussetzungen / Organisatorisches:
Das Seminar wird überwiegend außerhalb der Universität stattfinden. Zum Erhalt der ECTS-Punkte ist eine Präsentation von ausgewählten Lernorten erforderlich sowie das Erstellen eines Portfolios.
Die Vorbesprechung findet am Mittwoch, 22. Juni 2022 von 15:45 - 17:15 Uhr statt. Weitere Termine sind am 1. 7., 2. 7, 8.7., 9.7., 15.7. und
16.7.22 jeweils von 15 - 18 Uhr.
|
|
VHB Proseminar Foreign language learning and teaching with digital media (Online-Kurs bayernweit) -
- Dozent/in:
- Bernhard Hölzel
- Angaben:
- PS (MS, PO 2020), 2 SWS, ECTS: 3
- Termine:
- Zeit/Ort n.V.
- Voraussetzungen / Organisatorisches:
- This course ist part of the "Basismodul" Proseminare (3 ECTS)
Prüfungsnummer: 71112 (Studienbeginn vor WS 2020/21) Wichtig! Für Studierende nach neuer PO (Studienbeginn ab WS 2020/21) sind dies Mittelseminare mit der Prüfungsnummer 71122
Proseminar für Studierende mit bestandenem Grundseminar TEFL. Das Seminar findet virtuell in englischer Sprache statt und es wird für den Kurs ein Video bereitgestellt, im dem alle wichtigen Informationen enthalten sind. Onlinekurs mit einem Präsenztermin, an dem die Klausur abgehalten wird. Die Anrechnung von ECTS-Punkten erfolgt nach kontinuierlicher Kursteilnahme und Bestehen der Präsenzklausur (60%+ pass, <60% fail).
Anmeldung zum Kurs über die VHB Webseite http://www.vhb.org
Anmeldung zur Klausur in Erlangen über www.campus.uni-erlangen.de innerhalb des regulären Anmeldezeitraums.
Sprachkurs für Hörer aller Fakultäten, geeignet als Schlüsselqualifikation, für Gasthörer zugelassen, kostenfrei für FAU-Studierende, Abschlussklausur am
Zeit und Ort: Einzeltermin am
Raum
- Inhalt:
- Der Onlinekurs macht Lehramtsstudierende in der Fremdsprachendidaktik mit praktischen Arbeits- und Anwendungsfeldern digitaler Medien im Unterricht vertraut. Vor dem Hintergrund theoriebasierter Modellüberblicke, beispielsweise zur Entwicklung des Medieneinsatzes oder der didaktisch-methodischen Entscheidungsbereiche im Umgang mit Medien im modernen Fremdsprachenunterricht, werden praktische und zeitgemäße Einsatzmöglichkeiten digitaler Medien aufgezeigt, analysiert und kreativ in eigenen Unterrichtsplanungen mit Bezug zu TBLL, ICC und CLIL umgesetzt.
ECTS-Informationen:
Credits: 3
|
|
|
|
|
UnivIS ist ein Produkt der Config eG, Buckenhof |
|
|