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Modulbeschreibung (PDF)

 
 
Informatik (Bachelor of Science) >>

Physically-based Simulation in Computer Graphics (PhysSim)5 ECTS
(englische Bezeichnung: Physically-based Simulation in Computer Graphics)
(Prüfungsordnungsmodul: Physically-based Simulation in Computer Graphics)

Modulverantwortliche/r: Tobias Günther
Lehrende: Tobias Günther


Startsemester: WS 2022/2023Dauer: 1 SemesterTurnus: jährlich (WS)
Präsenzzeit: 60 Std.Eigenstudium: 90 Std.Sprache: Englisch

Lehrveranstaltungen:


Empfohlene Voraussetzungen:

Es wird empfohlen, folgende Module zu absolvieren, bevor dieses Modul belegt wird:

Interaktive Computergraphik (SS 2022)
Algorithmik kontinuierlicher Systeme (SS 2022)
Computergraphik-VU (WS 2021/2022)


Inhalt:

Over the past decades, computer graphics became a vital component of the entertainment industry. Whether in regards to video games, animation movies, or visual effects in live action productions, computer animation brings virtual worlds to life. Thereby, physically-based simulations are required to reach the necessary degree of realism. Based on differential equations and numerical methods to solve them, this lecture will cover a series of algorithms used to implement physically-based simulations. Among others, we are concerned with:

  • kinematics and dynamics of motion (generalized coordinates),

  • numerical time integration techniques (explicit and implicit time integration),

  • rigid bodies (simulation, collision detection and response),

  • deformable objects (mass-spring-systems, finite-elements and thin shells),

  • grid-based fluid simulation (fractional step method),

  • particle-based fluid simulation (smoothed particle hydrodynamics and viscosity),

  • hybrid fluid simulation (fluid implicit particle FLIP, liquid-air interfaces),

  • adding detail to smoke, fire (vorticity confinement, wavelet turbulence),

  • shallow water waves and oceans

This practical course consists of lectures, programming exercises, and a group programming project.

Lernziele und Kompetenzen:

Students learn how to:

  • apply numerical time integration methods at practical examples

  • derive and analyze the properties of equations of motion

  • set appropriate boundary conditions

  • compare numerical solvers regarding stability, accuracy and performance

  • describe different techniques for rigid body, deformable, and fluid simulations

  • implement the algorithms in C++


Verwendbarkeit des Moduls / Einpassung in den Musterstudienplan:

  1. Informatik (Bachelor of Science)
    (Po-Vers. 2022w | TechFak | Informatik (Bachelor of Science) | Gesamtkonto | Wahlpflichtbereich (Wahlpflichtmodule aus mind. 2 Vertiefungsrichtungen) | Vertiefungsrichtung Graphische Datenverarbeitung | Physically-based Simulation in Computer Graphics)
Dieses Modul ist daneben auch in den Studienfächern "Computational Engineering (Master of Science)", "Computational Engineering (Rechnergestütztes Ingenieurwesen) (Bachelor of Science)", "Computational Engineering (Rechnergestütztes Ingenieurwesen) (Master of Science)", "Informatik (Bachelor of Arts (2 Fächer))", "Informatik (Master of Science)", "Mathematik (Bachelor of Science)" verwendbar. Details

Studien-/Prüfungsleistungen:

Physically-based Simulation in Computer Graphics (Prüfungsnummer: 33851)

(englischer Titel: Visual Computing in Medicine)

Prüfungsleistung, variabel, Dauer (in Minuten): 90, benotet, 2.5 ECTS
Anteil an der Berechnung der Modulnote: 100.0 %
weitere Erläuterungen:
Klausur in elektronischer Form mit einem Anteil im Antwort-Wahl-Verfahren
Prüfungssprache: Englisch

Erstablegung: WS 2022/2023, 1. Wdh.: SS 2023
1. Prüfer: Tobias Günther

Tutorials to Physically-based Simulation in Computer Graphics (Prüfungsnummer: 33852)
Studienleistung, Übungsleistung, unbenotet, 2.5 ECTS
weitere Erläuterungen:
Übung/Praktikum: 50% der Programmierpunkte
Umfang: ca. fünf freiwillige Programmieraufgaben zur Vorbereitung und ein praktisches Teamprojekt über die Dauer von 2 Monaten
Prüfungssprache: Englisch

Erstablegung: WS 2022/2023, 1. Wdh.: SS 2023
1. Prüfer: Tobias Günther

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