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Einrichtungen >> Philosophische Fakultät und Fachbereich Theologie (Phil) >> Department Anglistik/Amerikanistik und Romanistik >> Institut für Anglistik und Amerikanistik >>

Lehrstuhl für Amerikanistik, insbesondere nordamerikanische Literatur- und Kulturwissenschaft (Prof. Dr. Paul)

 

American Literature and the Public Sphere since 1945 [AE_HSPublic]

Dozent/in:
Antje Kley
Angaben:
Hauptseminar, 2 SWS
Termine:
Mo, 16:15 - 17:45, Raum n.V.
Voraussetzungen / Organisatorisches:
Das Hauptseminar kann wie folgt verwendet werden:
  • MA North American Studies - Culture and Literature: Modul 7,8

  • MA The Americas / Las Américas: Modul 3b,4

  • MA Literaturstudien - intermedial und interkulturell: Modul 4,5,7,8

  • MA Ethik der Textkulturen: M3, M4

  • Lehramt Englisch an Gymnasien: Hauptmodul L-GYM Literature (Zulassungsvoraussetzung: Zwischenmodul L-GYM Literature)

  • BA English and American Studies: Hauptmodul A mit begleitender Independent Study Group

  • MA English Studies: "Freie Ergänzungsstudien/Wild Card" mit begleitendem Kurs

Inhalt:
This online seminar invites students to explore concepts and manifestations of the public sphere and to consider how the publication and discussion of literary writing participates in the formation of public opinion. Based on revisions of Jürgen Habermas’ historical description of the public sphere by Nancy Fraser, Seyla Benhabib and others, the seminar will focus on four prominent cases to study the dynamics of the literary system (the discursive and institutional contexts and conditions for publication including the publishing industry, education, the media landscape and the marketplace) in the second half of the twentieth century and into the present. These are Allen Ginsberg’s poem “Howl” (1955) and the scandal it caused, Toni Morrison’s highly acclaimed iconic novel Beloved (1987), Suzanne Collins’ globally best selling dystopian novel The Hunger Games (2008) and Amanda Gorman’s recent inauguration poem “The Hill We Climb” (2021). The case studies provide occasion for contextualized close readings and will serve as starting points for a more general exploration of the ways in which literature matters.
Empfohlene Literatur:
  • Allen Ginsberg. Howl and Other Poems. City Lights Pocket Poet Series. 1956; Woolf Haus, 2020.
  • Toni Morrison. Beloved. 1987; Vintage, 2016.

  • Suzanne Collins. The Hunger Games. Vol. 1. Scholastic, 2008.

 

AS Culture [AE_ASCult]

Dozent/in:
Dozenten
Angaben:
Aufbauseminar, 2 SWS
Voraussetzungen / Organisatorisches:
AS Culture belongs to the follwing modules:
  • Basismodul Culture in BA English and American Studies.


There are no prerequisites for admission. However, we strongly recommend that you take this class after you have passed Grundseminar Culture.

The class concludes with a written exam.

Inhalt:
AS Culture extends the knowledge and skills acquired in GS Culture and is structured along the lines of cultural theory, cultural history, and cultural analysis. The course also comprises case studies of ‘texts’ in various media to illustrate respective approaches. Depending on the lecturer’s field of expertise, these examples will primarily focus on either Great Britain or the United States.
Empfohlene Literatur:
The course material will be available on StudOn.

 
 
Mo14:15 - 15:45n.V.  Gerund, K. 
 
 
Mo14:15 - 15:45n.V.  Krug, Ch. 
 
 
Mo16:00 - 17:30n.V.  Krug, Ch. 
 
 
Fr12:15 - 13:45n.V.  Gerund, K. 
 

Deutschland und die USA 1921 bis 1941 (ZOOM-Veranstaltung) [PS]

Dozent/in:
Herbert Sirois
Angaben:
Proseminar, 2 SWS, für Anfänger geeignet, LAEW, LAFV, LAFN, Master, Bachelor, ECTS-Credits: gemäß Bestimmungen der Prüfungsordnungen.
Termine:
Mo, 16:15 - 17:45, Raum n.V.
Voraussetzungen / Organisatorisches:
• Die Veranstaltung ist partizipativ angelegt, entsprechend wird gemäß den Regelungen der Fakultät eine Teilnahmepflicht durchgesetzt.
• Die Arbeit mit Literatur und Quellen in englischer Sprache ist im Rahmen dieser Veranstaltung unumgänglich!
• Leistungsnachweis in der Veranstaltung wird über die Plichtlektüre, eine Kurzpräsentation und eine Hausarbeit (ca. 12 Seiten) erworben.
Inhalt:
Ziel des Proseminars ist die Beschäftigung mit den deutsch-amerikanischen Beziehungen, ausgehend von den Friedensregelungen nach dem Ersten Weltkrieg bis zum amerikanischen Eintritt in den Zweiten Weltkrieg im Dezember 1941. Wechselseitige Aktions- und Reaktionsmuster zwischen den deutschen Regierungen der „Weimarer Republik“ und ab 1933 dem nationalsozialistischen Regime einerseits sowie den amerikanischen Administrationen von Warren G. Harding bis Franklin Delano Roosevelt andererseits sollen dabei ebenso analysiert werden wie die Rolle, die Innen-, Wirtschafts- und Militärpolitik für die Politikformulierung spielten.
Empfohlene Literatur:
Empfohlene Literatur:
  • JONAS, Manfred: The United States and Germany. A Diplomatic History, Ithaca, NY 1984.

  • LINK, Werner: Die amerikanische Stabilisierungspolitik in Deutschland 1921-1932, Düsseldorf 1970.

Pflichtlektüre:
Seminarplan sowie

 

Die Vereinigten Staaten von Amerika 1776 bis 1801 (ZOOM-Veranstaltung) [PS]

Dozent/in:
Herbert Sirois
Angaben:
Proseminar, 2 SWS, für Anfänger geeignet, LAEW, LAFV, LAFN, Master, Bachelor, ECTS-Credits: gemäß Bestimmungen der Prüfungsordnungen.
Termine:
Mo, 9:45 - 11:15, Raum n.V.
Voraussetzungen / Organisatorisches:
• Die Veranstaltung ist partizipativ angelegt, entsprechend wird gemäß den Regelungen der Fakultät eine Teilnahmepflicht durchgesetzt.
• Leistungsnachweis in der Veranstaltung: Pflichtlektüre, Referat und Hausarbeit (ca. 12 Seiten).
• Die QÜ ist für die Module „Zeitgeschichte“ im Bereich der Sozialkunde nicht geeignet.
• Die Arbeit mit Quellen in englischer Sprache ist im Rahmen dieser Veranstaltung unumgänglich!
• Umfang wöchentlich zu bearbeitender Lektüre: ca. 50 Seiten!
Inhalt:
Ziel der Veranstaltung ist es, durch die kritische Auseinandersetzung mit Forschungsliteratur und Quellen die Frage um die Formulierung der Vereinigten Staaten von Amerika als Nation - ausgehend von der „Declaration of Independence“ bis zum „Frieden von Gent“, mit dem die Sicherung der amerikanischen Unabhängigkeit vor englischer Einmischung abgeschlossen ist, - vor dem Spiegel der europäischen Geschehnisse zu beleuchten.
Empfohlene Literatur:
Empfohlene Literatur:
MAUCH, Christof; ORTLEPP, Anke; HEIDEKING, Jürgen, Geschichte der USA, 7. Auflage, Tübingen 2020. Siehe E-Books UB-Erlangen unter: https://www-1utb-2studi-2e-2book-1de-19okjh7g50021.han.ub.fau.de/geschichte-der-usa.html OLDOPP, Birgit: Das politische System der USA. Eine Einführung, Wiesbaden 2005.
Pflichtlektüre:
HOCHGESCHWENDER, Michael: Die Amerikanische Revolution: Geburt einer Nation 1763-1815, 2. Auflage, München 2017. JORDAN, Stefan: Theorien und Methoden der Geschichtswissenschaft, 4. Auflage, Paderborn 2018. Siehe E-Books UB-Erlangen unter: https://www-1utb-2studi-2e-2book-1de-19okjh7g50021.han.ub.fau.de/theorien-und-methoden-der-geschichtswissenschaft-6292.html Empfehlung: Machen Sie sich bitte bereits im Vorfeld des Seminars mit folgenden Seiten vertraut: http://teachingamericanhistory.org/50docs/ https://www.ourdocuments.gov/content.php?flash=false&page=milestone

 

Examensvorbereitendes Seminar: Amerikanische Literatur: Narrative und expositorische Texte im 19. Jh. [AE_ESAmLit]

Dozent/in:
Klaus Lösch
Angaben:
Examensseminar, 2 SWS
Termine:
Do, 14:15 - 15:45, Raum n.V.
Voraussetzungen / Organisatorisches:
Modulzugehörigkeit
  • Lehramt Gymnasium: Hauptmodul L GYM Literature, mündl. Präsentation mit Thesenpapier (20 %), (Zulassungsvoraussetzung: Zwischenmodul Literature)

  • Lehramt Realschule: freier Bereich (5 ECTS)

Inhalt:
Das Examensseminar richtet sich primär an Studierende im Lehramt und dient der Vorbereitung auf die literaturwissenschaftliche Klausur im Staatsexamen. Der Kurs kann jedoch auch als Vorbereitung auf andere literaturwissenschaftliche Abschlussprüfungen besucht werden. Das Seminar vermittelt einen Abriss der literaturgeschichtlichen Entwicklung und thematisiert die inhaltliche und erzähltechnische Bandbreite der amerikanischen Erzählliteratur im 19. Jahrhundert anhand exemplarischer Texte.

 

Forschungskolloquium

Dozent/in:
Heike Paul
Angaben:
Oberseminar, 2 SWS
Termine:
Mi, 10:15 - 11:45, Raum n.V.

 

HS Contemporary Writing by North American Women [AE_HSContW]

Dozent/in:
Harald Zapf
Angaben:
Hauptseminar, 2 SWS
Termine:
Mi, 14:15 - 15:45, Raum n.V.
Voraussetzungen / Organisatorisches:
Das Mittelseminar/Hauptseminar Literature gehört in folgenden Studiengängen jeweils zu folgenden Modulen:
  • Lehramt Englisch an Gymnasien: Hauptmodul L-GYM Literature (Zulassungsvoraussetzung: Zwischenmodul L-GYM Literature)

  • BA English and American Studies: Hauptmodul A

Für BA-Studierende ist an diesen Kurs eine Independent Study Group angeschlossen.

Das Hauptseminar gehört in folgenden Masterstudiengängen jeweils zu folgenden Modulen:

  • MA North American Studies - Culture and Literature: Aufbau- und Vertiefungsmodule

  • MA The Americas/Las Américas: Module 3b,4,7

  • MA Literaturstudien - intermedial und interkulturell: Module 4,5,7,8

Inhalt:
We are going to analyze half a dozen much-talked-about and highly acclaimed books - all of them published in 2019/20 and written by North American women born in Canada, the U.S., Mexico, Jamaica, and Spain: Margaret Atwood's The Testaments, Jeanine Cummins's American Dirt, Valeria Luiselli's Lost Children Archive, Ann Patchett's The Dutch House, Claudia Rankine's Just Us, and Lisa Taddeo's Three Women. What kinds of books are these? What can we say about them within the frameworks of poetics and hermeneutics? Why are they (considered) great, exceptional, praiseworthy, unputdownable, interesting, important, controversial, ...?
Empfohlene Literatur:
  • Michael W. Clune, A Defense of Judgment
  • Rita Felski, Hooked: Art and Attachment

 

HS Race and Racism in US Popular Culture [AE_HSRace]

Dozent/in:
Katharina Gerund
Angaben:
Hauptseminar, 2 SWS
Termine:
Mo, 10:15 - 11:45, Raum n.V.
Voraussetzungen / Organisatorisches:
Modulzugehörigkeit:
  • BA English and American Studies: Hauptmodul A (Zulassungsvoraussetzung: Zwischenmodul II)

  • MA North American Studies: Culture and Literature (4) Aufbaumodul Cultural Studies (7) Vertiefungsmodul Cultural Studies

  • MA The Americas/Las Américas: Modul 4

Inhalt:
In this seminar, we will critically examine structural racism in/and the US entertainment business and discuss the construction of racialized identities in popular cultural venues. Drawing on critical race theory and recent scholarship on structural racism, we will analyze a range of (contemporary) cultural texts with an eye to their representational politics, their genealogies, and the specific contexts of their production and reception.
Our discussions will revolve around examples of the entertainment sector’s systematic racism as well as recent challenges to and critiques of these exclusionary structures (e.g. #OscarsSoWhite); they will probe the relationship between popular culture and activism (e.g. with regard to BLM, its support by pop stars and athletes, and its representations on screen); and they will explore the (de)constructions of race and racism in various popular cultural genres and formats (incl. music videos, TV shows, Hollywood blockbusters as well as documentaries and public intellectual discourse).

This seminar is an interdisciplinary BAA-seminar and organized in collaboration with LMU Munich and U Passau. It includes a two-day student conference on July 23 and 24, 2021 that will either be held at the BAA in Munich or remotely.

Empfohlene Literatur:
All readings will be available via StudOn.

 

HS The Myth of the American West in US Culture [AE_HSWest]

Dozent/in:
Klaus Lösch
Angaben:
Hauptseminar, 2 SWS
Termine:
Di, 14:15 - 15:45, Raum n.V.
Voraussetzungen / Organisatorisches:
Zugehörigkeit zu den Modulen:
  • BA English and American Studies: Hauptmodul A. (Zulassungsvoraussetzung: Zwischenmodul II) 

  • Lehramt Englisch an Gymnasien (neu): Hauptmodul L-GYM Literature (Zulassungsvoraussetzung: Zwischenmodul Literature) 

  • MA North American Studies: Culture and Literature (4) Aufbaumodul Cultural Studies (7) Vertiefungsmodul Cultural Studies 

  • MA The Americas / Las Américas: Modul 3b,4

  • MA English Studies: "Freie Ergänzungsstudien/Wild Card": Wie Aufbaumodul, mit begleitendem Kurs

Für die BA-Studierenden ist an diesen Kurs eine Independent Study Group angeschlossen.

Inhalt:
The myth of the American West figures prominently in hegemonic narratives of US nation building and constructions of Americanness, in which terms such as pioneer, trailblazer, and frontier abound. In the cultural imaginary of the U.S. the West has been variously conceptualized as virgin land, open space, safety valve, wilderness (to be turned into a garden), or as the birthplace of a specifically American character. From an indigenous perspective, however, the West and the westward expansion refer to a violent history of dispossession, attempted genocide, and forced assimilation.
In this seminar we will analyze various representations of the West and its multiethnic populace in American literature and popular culture since the 18th century. In order to develop appropriate analytical tools, we will discuss concepts such as settler colonialism, othering, wilderness, savagism, frontier, manifest destiny, ethnocide, rugged masculinity, and going native. Case studies include autobiographical texts, (dime) novels, graphic novels, paintings, photography, performances, popular music, TV series, and film (classical and revisionist).
Empfohlene Literatur:
Caroline Matilda Kirkland, A New Home - Who'll Follow?; Or, Glimpses of Western Life (1839) (a version is available online)
Charles Portis, True Grit (1968)
Gerald Vizenor, Bearheart: The Heirship Chronicles (1990)
Shorter texts will be made available on StudOn.

 

ISG zum HS Contemporary Writing [AE_ISContWrit]

Dozent/in:
Harald Zapf
Angaben:
Übungsseminar, 1 SWS
Termine:
Zeit/Ort n.V.

 

ISG zum HS Myth of the American West [AE_ISWest]

Dozent/in:
Klaus Lösch
Angaben:
Übungsseminar, 1 SWS
Termine:
Zeit/Ort n.V.

 

ISG zum HS Race and Racism [AE_ISRace]

Dozent/in:
Katharina Gerund
Angaben:
Übungsseminar, 1 SWS
Termine:
Zeit/Ort n.V.

 

MAS Readings in (American) Literary Studies [AE_MAAmLit]

Dozent/in:
Harald Zapf
Angaben:
Masterseminar, 2 SWS, Master
Termine:
Mi, 16:15 - 17:45, Raum n.V.
Voraussetzungen / Organisatorisches:
Modulzugehörigkeit:
  • MA North American Studies – Culture and Literature: Aufbaumodul Literary Studies

  • MA The Americas/Las Américas: Modul 4, North America: Culture and Literature

Inhalt:
This seminar focuses on particular aspects of North American literary criticism and theory. It builds on the North American Literary Studies course from the winter semester and enlarges the students' understanding of issues discussed there.
Empfohlene Literatur:
The course material will be available in FAU-libraries.

 

MAS Readings in North American Cultural Studies [AE_MAAmCult]

Dozent/in:
Klaus Lösch
Angaben:
Masterseminar, 1 SWS, Master
Termine:
Di, 10:15 - 11:45, Raum n.V.
Voraussetzungen / Organisatorisches:
Modulzugehörigkeit
  • MA North American Studies: Aufbaumodul Cultural Studies (Master Modul 4)

  • MA Literaturstudien - intermedial und interkulturell: Amerikanistik, Modul A (M 4)

  • MA English Studies: Aufbaumodul Cultural Studies (Master Modul 4)

  • MA The Americas/Las Américas: North America: Culture and Literature (AM4)

  • MA The Americas/Las Américas: North American Studies (AM3b)

Inhalt:
This course is the follow up to the class North American Cultural Studies (winter term); it focuses on selected issues in contemporary Cultural Studies and on the application of theoretical approaches to individual case studies.
Empfohlene Literatur:
The texts will be made available on StudOn.

 

Politics by Protest – The influence of protest movements on American politics

Dozent/in:
Kristina Maul
Angaben:
Proseminar, 2 SWS, ECTS: 5, für Anfänger geeignet, Bachelor, Please register for this class through OKTIS.
Termine:
Mi, 16:15 - 17:45, Zoom-Meeting
Voraussetzungen / Organisatorisches:
Please register for this class through OKTIS. To receive a certificate, students are expected to participate regularly and actively and write a seminar paper (approximately 10 pages) This seminar is part of “Basismoduls Propädeutik (Pol 1),“ which is obligatory for the 1st semester. This seminar can also be completed by students from different subject areas as part of “English for Academic and Special Purposes;” it counts as “Level 4” class.
Inhalt:
During the presidency of Donald J. Trump, protest movements have gained significant traction and influence in the United States. This trend is likely to continue, with pressure applied to the Biden Administration from both the left and the right. This class explores the role protest movements play in American politics, which groups have (not) been able to organize successfully, and what levers of power have historically (not) produced political success. A diverse spectrum of forms of political protest will be the subject of this class. They include organizations such as the American Indian Movement or Fridays for Future, but also less organized, but not necessarily less successful, protest forms such as pro-life protests or movements that formed around “The Squad,” / Bernie Sanders or American folk singers Pete Seeger / Woody Guthrie.
Empfohlene Literatur:
To be announced in class / on StudOn

 

PS/MS 19th-Century Literature and the Long Civil War [AE_PSCivWar]

Dozent/in:
Katharina Gerund
Angaben:
PS (MS, PO 2020), 2 SWS
Termine:
Fr, 10:15 - 11:45, Raum n.V.
Voraussetzungen / Organisatorisches:
Das Seminar gehört in folgenden Studiengängen jeweils zu folgenden Modulen:
  • BA English and American Studies: Zwischenmodul II Literature (Zulassungsvoraussetzung: Zwischenmodul I: Thematisches - Kombinationsmodul)

  • BA English and American Studies: Zwischenmodul II (Studienrichtung American Studies; Zulassungsvoraussetzung: abgeschlossene GOP)

  • BA English and American Studies: Proseminar Politics and Culture (Studienrichtung American Studies; Zulassungsvoraussetzung: abgeschlossene GOP)

  • Lehramt Englisch an Gymnasien: Zwischenmodul L-GYM Literature (Zulassungsvoraussetzung: Basismodul Literature)

  • Lehramt Englisch an Grund-, Mittel- und Realschulen: Seminarmodul L-UF Literature (Zulassungsvoraussetzung: Elementarmodul L-UF Literature)

Inhalt:
This seminar examines the “long Civil War” and its negotiations in 19th-century American literature. We will discuss the role literature played in escalating the tensions between North and South, its significance during the war years, and its commemorative and reconstructive work in the postbellum context.
In doing so, we will not only question the status of the Civil War as a standard marker of literary periodization but also cover some of the major figures (such as Harriet Beecher Stowe, William Wells Brown, Louisa May Alcott, or Stephen Crane) and literary modes and genres (such as sentimentalism, realism, and naturalism) that shaped 19th-century writing. Moreover, we will engage with questions pertaining, more generally, to the un/representability of war, the racialized and gendered logics of war stories, and, more specifically, the “cultural work” and ideological ramifications of Civil War narratives in the U.S.
Empfohlene Literatur:
All readings will be available via StudOn.

 

PS/MS Conceptualizing and Imaging the Borderlines/lands [AE_PSBorder]

Dozent/in:
Daniela Axa Gutiérrez Fuentes
Angaben:
PS (MS, PO 2020), 2 SWS
Termine:
Mo, 10:15 - 11:45, Raum n.V.
Voraussetzungen / Organisatorisches:
Students will be asked to do a presentation(during the semester) and write a term paper (at the end of the semester).
Inhalt:
Few words can be understood to simultaneously be as strict and as fluid as border. The concrete legal construction of historically variable borderlines contrast with the symbolic cultural and historical identifications of peoples to lands and life at the crossroads. These lines can be contested, (re)imagined, used to create connections as well as othering. In this course, we will discuss, from a wide variety of perspectives, diverse conceptions and imaginations of the idea of borders. By looking at different cultural products we will see how borders can be divisive geopolitical lines that need to be secured while at the same time, they can also serve as a canvas for (protest) art. These lines can also become a desired destination as the borderlines can signify a line of hope that promises another (better) life, such as in the tales of the Underground Railroad towards Canada in the nineteenth century or the migration flows towards the USA from Central America and Mexico today. At the same time, these lines can divide communities as new nationalities imposed after war, colonial and imperialist expansion create new legal and political frames. Those local implications contrast with global entanglements under transnational context, as illustrated by the creation of NAFTA (transnational economic region) and the Zapatista uprising against it in Chiapas, Mexico. The following key themes will be the base for our discussions about borders beyond the understanding of geophysical demarcations: sovereignty, migration and mobility, transnationalism, racialization and citizenship, cultural performativity, human rights, Native Americans cultures, identity and border cultures, amongst other.
Empfohlene Literatur:
All reading materials will be made available via StudOn.

 

PS/MS Mental Health: Representations of "Madness" in American Literature [AE_PSMadness]

Dozent/in:
Marius Henderson
Angaben:
PS (MS, PO 2020), 2 SWS
Termine:
Di, 18:15 - 19:45, Raum n.V.
Voraussetzungen / Organisatorisches:
Das Seminar gehört in folgenden Studiengängen jeweils zu folgenden Modulen:
  • BA English and American Studies: Zwischenmodul II Literature (Zulassungsvoraussetzung: Zwischenmodul I: Thematisches - Kombinationsmodul)

  • BA English and American Studies: Zwischenmodul II (Studienrichtung American Studies; Zulassungsvoraussetzung: abgeschlossene GOP)

  • Lehramt Englisch an Gymnasien: Zwischenmodul L-GYM Literature (Zulassungsvoraussetzung: Basismodul Literature)

Students will be asked to write a reading response and are required to write a term paper.

Inhalt:
This seminar will investigate the complex relationship between discourses involved in the construction of concepts of ‘mental health,’ as well as its, likewise constructed, ostensible opposites, and literary practice. We will scrutinize the long history of romanticizing associations of literary and artistic ‘ingenuity’ with notions of ‘madness.’ Conceptualizations of ‘mental health’ often appear to be constituted via the exclusion of supposed ‘deviations’ from normative discursive configurations of mental states. ‘Neurotypicality’ is a younger term which has emerged in order to denote normative renditions of mental conditions. In this seminar, we will familiarize ourselves with rather recent approaches in literary studies which have proposed practices of literary criticism that challenge neurotypicality and try to do justice to neurodiversity. In a somewhat related vein, a new transdisciplinary research field has emerged, namely so-called ‘mad studies,’ which will also be introduced in the seminar. Mad studies seek to reclaim and resignify the term ‘madness,’ often from the position of psychiatric survivors, similar to previous critical appropriations and resignifications of formerly insulting and discriminating terms, such as ‘queer.’
We will deal with literary texts by authors from all three classical genres of literature, i.e. prose fiction, poetry and drama, from the 18th century to the present day. Among others, we will discuss texts by the following authors: Natalie Diaz, Emily Dickinson, Shulamith Firestone, Charlotte Perkins Gilman, Allen Ginsberg, Herman Melville, Ottessa Moshfegh, M. NourbeSe Philip, Sylvia Plath, Edgar Allan Poe, Claudia Rankine, Anne Sexton, Tennessee Williams. We will scrutinize how figurations and notions of ‘madness’ and ‘mental health’ are being represented and negotiated in literary texts. Moreover, we will critically contextualize these texts and read them alongside scholarly studies of the historical development and the cultural-political function of constructions of ‘madness,’ of their embeddedness in structural formations of power and knowledge.
Empfohlene Literatur:
All reading materials will be made available via StudOn. These are some recommendations for potential preparatory readings:
  • Cvetkovich, Ann. Depression: A Public Feeling. Durham: Duke UP, 2012.

  • Foucault, Michel. History of Madness. New York: Routledge, 2009.

  • Lefrançois, Brenda A., Robert Menzies, and Geoffrey Reaume, eds. Mad Matters: A Critical Reader in Canadian Mad Studies. Toronto: Canadian Scholars P, 2013.

 

Quellen zur Gründungsgeschichte der USA (ZOOM-Veranstaltung) [UE]

Dozent/in:
Herbert Sirois
Angaben:
Übung, 2 SWS, für Anfänger geeignet, LAEW, LAFV, LAFN, Master, Bachelor, ECTS-Credits: gemäß Bestimmungen der Prüfungsordnungen.
Termine:
Mo, 11:30 - 13:00, Raum n.V.
Voraussetzungen / Organisatorisches:
• Die Veranstaltung ist partizipativ angelegt, entsprechend wird gemäß der Regelung der Fakultät eine Teilnahmepflicht durchgesetzt.
• Leistungsnachweis in der Veranstaltung wird über die Pflichtlektüre sowie eine Präsentation erbracht.
• Die Fähigkeit zur Arbeit mit englischsprachiger Literatur ist Grundvoraussetzung zur Teilnahme an dieser Veranstaltung.
• Die Übung ist für die Module „Zeitgeschichte“ im Bereich der Sozialkunde nicht geeignet.
• Die Anmeldung erfolgt über StudOn.
Inhalt:
Ziel der Veranstaltung ist es, durch die kritische Auseinandersetzung mit Quellen sowie der Forschungsliteratur die Frage um den Gründungsmythos der Vereinigten Staaten von Amerika, ausgehend von der „Declaration of Independence“ bis zur Festigung der nationalen Einheit nach dem „War of 1812“, zu beleuchten.
Empfohlene Literatur:
Empfohlene Literatur:
• MAUCH, Christof; ORTLEPP, Anke; HEIDEKING, Jürgen, Geschichte der USA, 7. Auflage, Tübingen 2020. Siehe E-Books UB-Erlangen unter: https://www-1utb-2studi-2e-2book-1de-19okjh7g50021.han.ub.fau.de/geschichte-der-usa.html
• OLDOPP, Birgit: Das politische System der USA. Eine Einführung, Wiesbaden 2005.
Pflichtlektüre:
• HOCHGESCHWENDER, Michael: Die Amerikanische Revolution: Geburt einer Nation 1763-1815, 2. Auflage, München 2017.

 

Textanalyseseminar: Amerikanische Literatur [AE_TAAmLit]

Dozent/in:
Harald Zapf
Angaben:
Seminar, 2 SWS
Termine:
Di, 14:15 - 15:45, Raum n.V.
Voraussetzungen / Organisatorisches:
Modulzugehörigkeit
  • Lehramt Englisch an Gymnasien: Zwischenmodul L-GYM Literature (Zulassungsvoraussetzung: Basismodul Literature)

Inhalt:
Dieses Seminar beschäftigt sich mit der Analyse und Interpretation lyrischer, dramatischer und epischer US-amerikanischer Texte. Die in Grund- und Aufbauseminar Literature erworbenen Kenntnisse und Fähigkeiten sollen vertieft, angewandt und eingeübt werden.

 

Transatlantische Beziehungen unter Biden [besonders geeignet für Lehramtsstudierende]

Dozent/in:
Stefan Fröhlich
Angaben:
Proseminar, 2 SWS, ECTS: 5, für Anfänger geeignet, Bachelor
Termine:
Di, 18:15 - 19:45, Zoom-Meeting
Inhalt:
Mit der Wahl Joe Bidens zum neuen US-Präsidenten verbinden viele in Europa die Hoffnung auf Entspannung und Normalisierung im transatlantischen Verhältnis. Tatsächlich aber ist diese Hoffnung trügerisch und dürften die Spannungen und Konflikte bleiben, die das Verhältnis auch schon unter Obama prägten. Das globale Umfeld hat sich radikal verändert, der Wettbewerb der Großmächte ist zum zentralen strukturbildenden Kennzeichen der internationalen Ordnung geworden. Vor diesem Hintergrund analysiert das Seminar die wesentlichen Herausforderungen (von der Gestaltung der Wirtschaftspolitik über die Themenfelder Verteidigung, Klima, Iran, Digitalisierung bis zum Umgang mit China und Russland) für die Beziehungen unter der Grundannahme, dass Europa auch unter Biden mehr leisten, gleichzeitig aber signalisieren muss, was es von Washington erwartet.

 

Tutorium zu GS Cultural (Schwemmer)

Dozent/in:
N.N.
Angaben:
Tutorium, 1 SWS
Termine:
Do, 14:00 - 15:00, Raum n.V.
ab 23.4.2021

 

Tutorium zu GS litwi (Knoll)

Dozent/in:
N.N.
Angaben:
Vorlesung
Termine:
Do, 9:15 - 10:00, Raum n.V.

 

VL American Literary and Cultural History, 20th Century [AE_VL20thC]

Dozent/in:
Antje Kley
Angaben:
Vorlesung, 2 SWS
Termine:
Do, 12:15 - 13:45, Raum n.V.
Voraussetzungen / Organisatorisches:
Die VL American Literary and Cultural History, 20th Century kann wie folgt verwendet werden:
  • L-GYM Englisch: "Optionsmodul L-GYM Literature" oder "Optionsmodul L-GYM Culture" (Zulassungsvoraussetzung: Zwischenmodul Literature bzw. Culture)

  • BA English and American Studies: "Hauptmodul B Literature" (ausgenommen Studienrichtung American Studies)

  • MA North American Studies Mastermodul 6: "Überblicksmodul": VL inkl. Independent Study mit intensivem Lektüreprogramm

  • MA English Studies: "Freie Ergänzungsstudien/Wild Card": VL inkl. Independent Study mit intensivem Lektüreprogramm

  • MA Ethik der Textkulturen: M2, M3

Inhalt:
This lecture offers a survey of 20th century American literature and culture, the so-called ‘American Century’. It will introduce significant selections from the diverse body of 20th century American writing from its modernist beginnings, via postmodernism and neorealism to the recent turn of the century. Through the lens of literary writing and other cultural products, we will study reflections on the US becoming a modern, hegemonic, and an increasingly fractured nation.
For MA students, the lecture is supplemented by a comprehensive reading program.
In order to receive credit for the lecture, all students take a 20 minute oral exam at the end of the semester (scheduled for Thursday August 1, 2019). For MA students the oral exam is based on three response papers they hand in during the semester (covering five texts from the reading list on five pages each).
Empfohlene Literatur:
  • Richard Ruland and Malcolm Bradbury, “Modernism in the American Grain,” From Puritanism to Postmodernism: A History of American Literature (New York: Penguin, 1992) 239-430.
  • Richard Gray, “Making It New: The Emergence of Modern American Literature,” A History of American Literature (Malden, MA: Blackwell, 2004) 336-552.



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